Ferrovial

Noruega irromp en el xoc entre el govern espanyol i Ferrovial

Ferrovial respon per carta el ministeri d'Economia i li replica que darrere el trasllat sí que hi ha motivació econòmica

Rafael Del Pino, president de Ferrovial
ARA
11/04/2023
3 min

MadridLa decisió de Ferrovial de traslladar la seva seu als Països Baixos tindrà oposició. El Fons de Pensions Global de Noruega ha anunciat aquest dimarts que votarà en contra d'aquest trasllat en la junta general d'accionistes que s'ha de celebrar aquest dijous i que ha de servir per ratificar la decisió de l'empresa. De moment, només havia transcendit que un dels germans de Leopoldo del Pino, accionista de la constructora, es decantava pel no. El fons noruec té una participació d'un 1,49% a Ferrovial. L'operació no tirarà endavant si els titulars d'un 2,5% del capital de la firma s'hi oposen, segons va anunciar la mateixa constructora.

El Fons de Pensions Global noruec, que inverteix els beneficis que obté del gas i el petroli, ha fet públic el seu posicionament en la seva pàgina web, afirmant que obeeix a les directrius generals relacionades amb decisions corporatives. El fons petrolier inverteix en més de 9.000 companyies, en renda fixa i en el sector immobiliari en 70 països. "Quan avaluem transaccions corporatives, considerem també si hi ha suficient transparència per prendre una decisió completament informada, si tots els accionistes són tractats de forma equitativa i si hi ha conflictes d'interessos innecessaris", ha explicat el fons per argumentar la seva oposició a l'absorció de Ferrovial per la seva filial holandesa per poder aterrar a la borsa nord-americana.

Diverses associacions d'accionistes minoritaris, com la World Federation of Investors (WFI), l'europea Better Finance i l'espanyola AEMEC són favorables al trasllat de Ferrovial i remarquen la importància de respectar la sobirania de l'accionista i la llibertat d'establiment a la Unió Europea.

Ferrovial replica al govern espanyol

El govern espanyol s'ha oposat obertament al trasllat de Ferrovial i aquest dilluns, tot just tres dies abans de la junta d'accionistes, el secretari d'estat d'Economia, Gonzalo García Andrés, va enviar una carta a la companyia on reiterava que l'executiu no veu motius econòmics per al canvi de seu i també avisava que, després d'analitzar el cas, no veien la motivació al·legada per Ferrovial.

Aquest dimarts el codirector de comunicació de la companyia, Francisco Polo, ha replicat a l'executiu que sí que té raons per al trasllat perquè li permetria acollir-se als avantatges fiscals que la normativa espanyola recull per a les fusions transfrontereres com la que Ferrovial executarà amb la seva filial dels Països Baixos. "El principal és que Ferrovial vol augmentar la seva capacitat de competir en els mercats internacionals. Considerem que amb aquesta mesura augmentarà la liquiditat de la nostra acció, tindrem més capitalització i més visibilitat davant inversors internacionals, i també pensem que aconseguirem millors condicions de finançament", ha argumentat a Onda Cero.

Unes paraules que el mateix president de Ferrovial, Rafael del Pino, ha posat per escrit en una carta que ha enviat al govern espanyol en resposta a la missiva de dilluns, segons ha avançat El Mundo. Del Pino li replica a García Andrés que sí que hi ha motius econòmics darrere d'aquest trasllat, que passen per la "doble cotització", i també li reclama "respecte" als accionistes.

En aquest sentit, Francisco Polo també s'havia expressat en la mateixa línia i s'havia mostrat sorprès per la carta del govern espanyol: "Crec que no és habitual, almenys aquí, en el cas de Ferrovial, en els molts anys que porto treballant en l'empresa, mai havia passat, en cap junta havia passat i menys 72 hores abans que el màxim òrgan de la companyia, que és la junta general, es reuneixi per prendre les seves decisions amb caràcter sobirà". La ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha justificat l'enviament de la carta per "compartir" tota la informació de l'anàlisi tècnic del cas i alertar de les "opcions de risc" a les persones que han de prendre la decisió del trasllat.

stats