Economia 17/08/2022

El nombre de creueristes a Palma ha caigut a la meitat respecte del 2019

La Plataforma en contra dels Megacreuers demana al Govern que reformuli l'acord amb les companyies del sector per reduir els turistes a la meitat

2 min
Imatge del Wonders of the Seas, el creuer més gran del món, a Palma.

PalmaEl turisme de creuers no està recuperant les xifres prepandèmia. Segons la Plataforma contra els Megacreuers, a partir d'un informe de la patronal de creuers CLIA, el volum de creueristes que arriben al port de Palma els primers sis mesos de l'any ha caigut en picat respecte del 2019: s'ha registrat una davallada del 50%. Així, de mitjana han passat diàriament per Ciutat devers 4.700 passatgers, gairebé la meitat del límit que el Govern de les Illes Balears va acordar amb la patronal (que era de tres embarcacions i 8.500 creueristes).

Davant aquesta situació, la plataforma ha demanat a l'Executiu illenc que reformuli el pacte amb les navilieres per reduir el límit de viatgers. A més, tornen a proposar una moratòria amb un límit d'un creuer diari amb 4.000 passatgers mentre es facin estudis sobre l'impacte ambiental i social que genera el sector a les Balears, cosa que encara no s'ha tirat endavant per part de les institucions.

"Creiem que la patronal ja preveia aquesta davallada. Les companyies juguen al doble joc i el govern els està facilitant aquest doble joc", ha denunciat la portaveu del GOB, Margalida Ramis . En aquest sentit, ha defensat que a l'acord "hi ha intencions, però cap marc normatiu que avali la seva fortalesa". Ramis ha posat sobre la taula que cada vegada hi ha "més contestació social a les ciutats" que posa de manifest "la necessitat de fer front a aquest tipus de turisme".

13% menys d'embarcacions

Malgrat que la davallada important de creueristes, el nombre d'embarcacions només s'ha reduït un 13% en els mateixos períodes, amb la qual cosa "Tenim un impacte equivalent malgrat que el nombre de persones sigui molt més petit", ha destacat el president d'Amics de la Terra Mallorca, Mariano Reaño. "Pensam que és el moment de renegociar els acords", ha afegit.

"La baixada és important i es dona a tota la Mediterrània", ha destacat Jaume Garau, de Palma XXI. Apunta a un motiu principal: "La ciutadania europea s'ha adonat que els creuers no són un mitjà de turisme sostenible i hi ha una gran contestació a les comunitats locals". Garau creu que el panorama per al sector no millorarà: "Tenim una situació de crisi molt important, no estarem en una recuperació del turisme mundial, perquè hi ha una situació geopolítica molt complicada i una crisi energètica. El seu futur és molt incert", ha opinat.

Per acabar, Ramis ha anunciat que la Plataforma està impulsant la Xarxa Europea de Lluita contra els megacreuers. Per ara, hi formen part Barcelona (ABTB i Zeroport), Venècia (No Grandi Navi i We are here Venice), Còrcega (Stop Croisières), Marsella (Stop Croisières), Alemanya (NABU) i Noruega (CruiseNotWelcome). L'objectiu d'aquesta xarxa és "compartir informació i dades de l'impacte dels creuers" així com tirar endavant "accions conjuntes de denúncia i mobilització ciutadana contra aquest tipus de turisme". De fet, Ramis ha avançat que ja estan plantejant accions pel dia internacional del turisme, que és el 27 de setembre.

stats