Economia 01/04/2024

Menorca clama contra l’“abusiu” monopoli encobert de la ruta amb Barcelona

El projecte pilot de servei públic que promou el Ministeri només abaratirà els vols als no residents, mentre que l’enllaç amb Madrid es demostra insuficient

David Marquès
5 min
Un avió de la companyia Ryanair sobrevola Maó.

Maó“M’hauria encantat anar a Menorca per Setmana Santa per estar amb els pares, ja que no els veig des de Nadal, i gaudir de la meva terra, però…”. Bárbara ha decidit no viatjar. Tot i ser menorquina, fa uns anys ja que resideix a Barcelona i els preus per tornar a casa en aquestes dates eren massa cars. 551 euros si agafava l’avió, i fins a 560 si recorria al vaixell, atès que només tenia l’opció d’una cabina.

Casos així es repeteixen al llarg de l’any, especialment en ponts, festes i dates assenyalades. La ruta amb Barcelona, que és, amb diferència, la més emprada pels menorquins i catalans amb segona residència a l’illa, acostuma a oferir freqüències suficients, però cada vegada encareix més el preu dels bitllets quan despunta la demanda.

“Vueling abusa de la situació de dependència de la població illenca. Tenir una demanda captiva li permet posar preus estratosfèrics”, es queixa Joan Enric Vilardell, antic portaveu de la Plataforma El Transport Aeri Ofega Menorca i actualment vocal del Cercle d’Economia.

Passatgers de les principals rutes amb Menorca

L’entitat ha insistit repetidament a l’Administració perquè promogui la declaració de servei públic de la ruta amb Barcelona i ja ha aconseguit que el Ministeri de Transports tingui damunt la taula un projecte pilot que, en cas d’implantar-se, s’estendrà després a altres connexions amb la Península. “Aquí no tenim autopistes ni trens, però els finançam. Així que no ens poden deixar amb aquest sistema, que en ocasions esdevé abusiu. Per açò és tan important negociar un bon preu”, remarca Vilardell.

El Ministeri va presentar fa un mes a les administracions illenques un projecte pilot d’Obligació de Servei Públic (OSP) de control de preus, que no lligaria la ruta a cap monopoli, però sí que fixaria un barem de tarifes per a totes les companyies que la vulguin operar.

Ja no permetria als menorquins aconseguir bitllets a preus irrisoris gràcies a l’efecte del descompte de resident, però almenys evitaria que les tarifes es disparin en els vols més demandats, com succeeix actualment. Un fet que abaratiria també la connexió per als no residents i afavoriria un major trànsit entre ambdós aeroports.

La proposta inicial, presentada abans de les eleccions, marcava una tarifa de referència d’entre 60 i 180 euros per trajecte, que era d’entre 15 i 45 euros per als residents.

Però el projecte pilot ha sofert canvis des de llavors. El Ministeri ha aprofitat la comissió mixta de seguiment de les OSP per obrir el debat sobre els avantatges i inconvenients de la mesura, i el Govern balear ha demanat més informació per poder prendre una decisió.

De fet, la iniciativa genera dubtes en el Govern i el Consell de Menorca. Fins i tot la petita i mitjana empresa no n’està convençuda. “Som més partidaris de la lliure competència”, diu la gerent de PIME, Maria García. “L’empresariat no ens ha traslladat aquesta problemàtica perquè no hi ha un dèficit real de connectivitat, ni de freqüències, sinó només de preus. I temem que, si es fa el canvi, a la llarga ens resulti perjudicial”.

Un mal precedent

Als empresaris menorquins els pesa massa el precedent de l’Obligació de Servei Públic (OSP) amb Madrid, vigent des de fa 12 anys. Mentre que el lliure mercat garanteix suficients freqüències a la ruta amb Barcelona, la més nombrosa, amb 932.959 passatgers a l’any, l’administració ha d’intervenir reiteradament a la de Madrid per no deixar Menorca sense connexió directa amb la capital.

L’hivern de 2011, l’illa va quedar sense vols amb Madrid, fet que motivà la reacció de les institucions. La llavors ministra de Foment, Ana Pastor, va impulsar el 2012 la declaració de la ruta com a OSP, la mateixa classe de concessió que ja regia des de 2003 per als vols entre illes.

L’OSP interinsular garanteix des de fa 20 anys els trajectes entre Menorca, Mallorca i Eivissa. És explotada en règim obert, però les companyies que operen els vols estan subjectes a les tarifes establertes pel Ministeri, a raó de 25 euros per resident i 92 per als que no ho són en l’actualitat.

En canvi, l’OSP Menorca-Madrid s’atorga cada dos anys en règim de monopoli. El Ministeri de Transports paga 1,2 milions per temporada a la companyia concessionària, en aquest cas el grup Iberia, per tal que cobreixi un mínim de dues freqüències diàries.

Però l’oferta és insuficient. Tot i que s’han adaptat els horaris perquè els empresaris puguin anar i tornar de Madrid el mateix dia, és molt usual que les places s’omplin ràpidament i desenes de menorquins hagin de fer nit o escala a algun altre aeroport, circumstància que allarga i encareix considerablement el trajecte.

Amb les mans fermades per un contracte que encara serà vigent fins d’aquí a un any, el Govern intenta apedaçar el servei i aquesta Setmana Santa ha aconseguit que Iberia programi un tercer vol diari entre el Dijous Sant i el Diumenge de Resurrecció. Un reforç que també s’ha inclòs als ponts festius de Sant Antoni, Nadal i la Constitució.

Però l’ocupació mitjana de la línia és tan alta, superior al 80%, que la companyia ha hagut de recórrer a un avió més gran, de 180 places, per cobrir el servei el mes d’abril sense haver d’incrementar-ne les freqüències.

Tot i així, la demanda continua sent més alta que l’oferta i hi ha dies que ja no hi ha places lliures per anar en un vol directe a Madrid. La conseqüència és que els bitllets d’entre 23 i 54 euros per trajecte per als residents superen de molt els 100 euros en haver de fer escala.

“Com que no hi ha prou disponibilitat de places, moltes vegades has de fer escala. D’aquesta manera, no només et surt més car, sinó que, també, et passes mig matí als aeroports”, lamenta Maria García. “En alguns casos, la manca de seient fins i tot t‘obliga a fer nit a Madrid”, afegeix. Això multiplica la despesa. Tot i així, “la situació és encara pitjor sense l’OSP perquè, quan el maig torna el lliure mercat, els horaris no són tan bons. El vol directe en lloc de sortir a primera hora del matí ho fa al migdia, i igualment has de fer escala”, diu.

Barcelona, Palma i Madrid són els tres aeroports clau per als menorquins i concentren un 42% de tot el passatge anual de l’aeroport de Menorca, que el 2023 va batre rècords, amb 4.045.215 viatgers. Una xifra que es podria tornar a superar enguany.

De fet, des de l’1 d’abril i fins a final d’octubre s’ha programat la major connectivitat aèria de la història a Menorca. Les companyies que hi operen han compromès una oferta conjunta de 4.575.547 seients, un 10% més que els set mesos centrals de l’any passat.

stats