Drets laborals
Economia 17/07/2022

L'aeroport de Menorca, en perill de col·lapse

Treballadors denuncien la pèrdua de drets laborals i la insuficient plantilla per fer front a l’augment de passatgers, que han crescut un 6,5% el juny

Ivan Martín
4 min
De gener a juny han  transitat per l’aeroport un total d’1.376.337 passatgers, un 9,4% més que els sis primers mesos del 2019.

MaóEl Ministeri de Mobilitat ha fet públiques aquesta setmana les dades relatives al mes de juny a l’aeroport de Menorca, on un total de 558.174 passatgers han desfilat per les instal·lacions de l’illa, la qual cosa representa un 6,5% més respecte del mateix període de 2019, és a dir, uns 34.000 passatgers més que el sisè mes de l’any anterior, a l’inici de la pandèmia.

En concret, el mercat espanyol ha experimentat un creixement del 18,4% en comparació amb el juny de 2019, fet que es tradueix en 257.938 passatgers. Dels mercats internacionals, el Regne Unit és el que més viatgers comptabilitza, amb 157.006. El segueixen Itàlia amb 42.621, França amb 38.131 i Alemanya amb 22.111 passatgers.

Pel que fa a les operacions d’aeronaus, Menorca ha gestionat 4.649 vols, un 8,4% més que el juny de 2019. D’aquests, 4.561 varen ser comercials. Finalment, cal destacar que de gener a juny han transitat per l’aeroport un total d’1.376.337 passatgers, un 9,4% més que els sis primers mesos del 2019. Les operacions han augmentat un 12,5% fins als 14.066 moviments entre sortides i arribades.

Totes aquestes xifres oficials evidencien que l’aeroport de Menorca ha vist incrementat el volum de feina, motiu pel qual dona la raó a tots els sindicats que des de fa anys reivindiquen la recuperació de drets laborals i que es reforci la plantilla de treballadors els mesos d’estiu. De fet, la secció sindical de Comissions Obreres (CCOO) va qualificar d’insuficient el dispositiu per a la temporada turística i va reclamar la contractació d’administratius, tècnics de programació, informàtics i bombers, entre d’altres. El portaveu, Ramon Carreras, recorda que la previsió és superar un 10% les expectatives de 2019 i depassar la barrera dels cinc milions de passatgers, mentre que abans de la pandèmia es treballava amb una previsió de tres milions i mig de viatgers.

Per especialitats, Carreras veu preocupant la falta de tècnics de programació, un dèficit que podria comportar greus conseqüències per a l’equipament: “S’encarreguen de coordinar el treball a la instal·lació i, si Aena no atén aquesta petició, hi haurà problemes de funcionalitat”. A més, consideren que no hi ha excusa possible per no fer un esforç econòmic: “Es varen gastar 300.000 euros en la construcció d’un carril bici que va ser notícia d’àmbit estatal pels seus revolts, però prioritzen aquests projectes en lloc de satisfer les demandes laborals”.

El primer toc d’atenció dels treballadors de l’aeroport arribà el 6 de juliol amb una concentració en la qual s’exigia a Aena i Enaire el pagament de la paga de productivitat, congelada a causa de la crisi sanitària provocada per la covid-19. Una protesta organitzada pel comitè de centre, format per CCOO, UGT, USO i CSPA, i en què deixaven clar que amb les xifres de millora en comparació amb el 2019 és el moment de recuperar aquesta paga, adquirida l’any 2018.

Carreras entén que no és admissible que les empreses del grup, ni el Ministeri, ni la Secretaria d’Estat no responguin a la reclamació de la recuperació i consolidació dels emoluments: “Estam parlant d’una quantitat d’11,2 milions en el cas d’Aena i de 2 milions d’euros a Enaire, xifres assumibles per les empreses, ja que per exemple només Aena va obtenir l’any 2019 uns beneficis de 1.400 milions d’euros”.

La situació de l’aeroport de Menorca és difícil, a ulls del moviment sindical, perquè molts departaments estan infradotats per culpa de les càrregues de treball. “Especialment sagnant és la situació dels tècnics d’operacions aeroportuàries, ja que mentre que l’any 2012 en disposàvem de quinze tot l’any, en aquests moments, en plena temporada alta, són dotze”, han remarcat. A aquesta reivindicació s’hi afegeix que el departament d’informàtica està “totalment desbordat”, la falta de fixos discontinus en el col·lectiu administratiu a Menorca contrasta amb els cinc que hi ha a Eivissa i, per acabar, falten tècnics d’equips torre.

Retard de la torre de control remota

El sindicat CCOO avisa que l’incompliment dels terminis per engegar el sistema de torre de control remot a l’aeroport de Menorca pot fer fracassar i col·lapsar el projecte, i reitera que la plantilla de treballadors és insuficient per dotar de personal el servei. Al mateix temps, recorden que la situació de l’actual torre de control és insostenible i que la seva vida útil finalitzava l’any 2019, prorrogable fins al 2024. El responsable de CCOO Grup Aena, Ramon Carreras, explica que el pla director de l’aeroport de 2009 incloïa la necessitat de construir una nova torre de control; el mes de febrer d’aquell any Aena va tornar a anunciar la construcció, tot i que a esquena dels treballadors anuncià el juliol de 2019 la seva aposta per implantar a l’illa el sistema de control remot.

Per tot plegat, l’organització sindical assenyala que els terminis perquè el servei es posi en marxa, publicats en el BOE del 23 de juliol de 2020, no solament no s’ha complit, sinó que han estat àmpliament superats, ja que actualment s’està parlant de 2023, i sense descartar nous retards. En aquest sentit, Carreras afegeix una altra dificultat: formar els empleats adequats per desenvolupar el modern projecte. “Ara mateix, amb la formació prevista, a més de ser qüestionada per la curta durada, i si es respecta la legislació laboral vigent i el conveni col·lectiu, resulta impossible d’executar amb la plantilla actual”, assegura. El líder sindical ho veu complicat, especialment si no s’escometen les oportunes inversions a les instal·lacions, perquè corren el risc d’incomplir les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de feina. 

stats