Energia

Iberdrola i Repsol, en peu de guerra: l'elèctrica denuncia la petroliera per 'greenwashing'

La demanda per "competència deslleial a través de publicitat enganyosa" ha estat admesa a tràmit per un jutjat de Santander

N.R.M
2 min
El conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz, i el president d'Ibedrola, José Ignacio Sánchez Galán, en una imatge d'arxiu.

MADRIDGuerra oberta entre Iberdrola i Repsol. La principal elèctrica de l'Estat ha denunciat per greenwashing la petroliera que presideix Antoni Brufau, segons ha avançat El Confidencial i confirmen fonts d'Iberdrola a l'ARA. La denúncia és per competència deslleial a través de publicitat enganyosa, i ha estat admesa a tràmit pel jutjat mercantil número 2 de Santander (Cantàbria). Als ulls de l'elèctrica que presideix José Ignacio Sánchez Galán, Repsol practica el greenwashing, o blanqueig d’activitats o productes, que s’etiqueten com a ecològics, sostenibles o verds quan en realitat no ho són, i ho fa a través de la publicitat per captar clients elèctrics.

La denúncia, que no deixa de ser un símptoma d'allò que des de fa temps ocupa les converses informals del sector energètic, una mala relació entre les dues empreses, ha estat presentada a Santander perquè és on Repsol té la societat Repsol Distribuïdora d'Electricitat i Gas, la branca del negoci de la petroliera que competeix amb Iberdrola i la resta de companyies energètiques pels clients elèctrics. D'acord amb la normativa processal, quan la demanda afecta empreses amb domicilis socials diferents el demandant (Iberdrola) pot escollir qualsevol dels domicilis.

A través de la denúncia, Iberdrola posa en el punt de mira les promocions de la petroliera per ampliar la seva cartera elèctrica a través d'ofertes "multiproductes" que "acaben fomentant l'ús de carburants", apunten fonts de la companyia. És a dir, l'elèctrica veu que la petroliera practica el que s'anomena "ecopostureig" quan promociona ofertes per al rebut de la llum i, alhora, descomptes per a la compra de carburants per al vehicle. L'elèctrica considera que campanyes publicitaries com aquesta "constitueixen una infracció de la llei de competència deslleial, a l'incloure actes enganyosos i omissions enganyoses sobre el compromís mediambiental de la companyia". Per a Iberdrola, "la generalització d'aquestes pràctiques té conseqüències en els mercats, ja que acaba erosionant la confiança del consumidor en les iniciatives de sostenibilitat".

Repsol parla de "nerviosisme"

Des de Repsol no han dubtat en sortir en defensa del seu negoci, que any rere any creix pel que fa als clients elèctrics. Fonts de la petroliera apunten que la seva és una "proposta de valor" per als clients que ha generat "nerviosisme" a Iberdrola. "És una empresa que no està acostumada a moure's en un mercat competitiu, sinó més aviat a dependre de les regles pròpies d'un mercat regulat. Prova d'aquest nerviosisme és la presentació d'aquesta suposada demanda, sense fonament i de la qual Repsol no ha estat notificada", diuen les mateixes fonts.

stats