Periscopi global

La guerra sindical a Suècia contra Tesla (i Elon Musk)

Sindicats de ports i transports se sumen als de la marca per pressionar el fabricant de cotxes elèctrics

Òscar Gelis
4 min
Les instal·lacions sueques de l'empresa de cotxes elèctrics Tesla a Estocolm

CopenhaguenElon Musk, primer executiu de l’empresa de cotxes elèctrics Tesla, és un enemic reconegut dels sindicats. A les fàbriques de Tesla, els treballadors han denunciat en diversos casos les coaccions i els acomiadaments que han patit després dels intents d’organitzar-se en accions sindicals. Cap dels 127.000 treballadors de Tesla, l’empresa que fabrica els models de cotxes 100% elèctrics més venuts a tot el món, està cobert amb un conveni col·lectiu, un fet que ha donat a Musk la fama de ser molt poc amic dels sindicalistes.

Des de fa dues setmanes, l’empresa que dirigeix Musk té una nova guerra oberta pels drets laborals, aquesta vegada contra els sindicats de Suècia. En els darrers dies, el conflicte ha anat agafant força i sumant suports a la vaga, fins al punt que el bloqueig que està patint Tesla a Suècia és gairebé total. A Musk, els sindicats suecs poden semblar-li un rival petit, ja que Tesla no fabrica cotxes en aquell país i és un mercat relativament amb poc volum. Tot i això, l’acció dels sindicats està posant l’empresa contra les cordes i podria obligar-la a firmar un conveni per als 120 mecànics que treballen al país escandinau.

IF Metall és el sindicat que agrupa els treballadors de la indústria metal·lúrgica a Suècia i que des de l’any 2017 intenta negociar les bases per als salaris i els beneficis laborals dels mecànics que treballen per a Tesla. Davant la negativa de l’empresa a ratificar un acord, el 27 d’octubre els mecànics van convocar una vaga en els set tallers de la marca, tot i que en un inici no es va aconseguir bloquejar del tot l'activitat.

Una setmana després, a la protesta s’hi van sumar el sindicat d’estibadors dels quatre principals ports, juntament amb el sindicat més gran de transportistes. El resultat de la solidaritat entre organitzacions ha estat que des del 7 de novembre estan bloquejades les descàrregues i el transport de cotxes i peces de Tesla que proveeixen els tallers d’arreu del país. Tot i això, el que ha fet enfadar encara més les organitzacions de treballadors és l’intent de Tesla d’esquivar la vaga subcontractant mecànics i derivant els seus cotxes a ports secundaris (la premsa sueca especula que Tesla podria intentar descarregar els cotxes des de Dinamarca i Noruega).

A aquests intents denunciats per IF Metall, els sindicats han respost sumant més sectors a la vaga, com els treballadors de la xarxa elèctrica, que han anunciat que no repararan els punts de càrrega de cotxes que té l’empresa, o els empleats de manteniment. Els últims sectors en sumar-se a la protesta indefinida han estat els taxistes, que han anunciat que no compraran nous cotxes de la marca fins que es resolgui el conflicte. El sindicat de treballadors de correus també bloquegen els enviaments de cartes, paquets i palets dirigits a Tesla.

La repercussió que ha agafat la vaga contra Tesla a Suècia també s’explica pel poder considerable que tenen les organitzacions sindicals al país nòrdic, on al voltant del 70% dels treballadors estan adscrits a un sindicat, i pràcticament la totalitat dels empleats estan coberts per acords laborals col·lectius. Segons la premsa sueca, la vaga, malgrat afectar un nombre molt reduït de treballadors, s’ha entès des dels sindicats com una lluita per defensar els principis bàsics del model laboral suec: “Els empleats de Tesla mereixen unes condicions laborals dignes i segures, com tots els treballadors de Suècia”, explicava un comunicat emès per IF Metall.

El govern no s'implica

El govern d’Estocolm fins ara no s’ha implicat en les negociacions entre Tesla i el sindicat, i de moment les comunicacions entre les dues parts estan trencades des del 6 de novembre. Tot i això, el primer ministre del país, el conservador Ulf Kristersson, ha afirmat que “la legislació sueca és clara, i la tradició de Suècia en el mercat laboral també, així que espero que el problema es resolgui entre les parts”. Per part de Tesla, Elon Musk no s’ha manifestat en relació amb aquest conflicte, però el portaveu de l’empresa a Suècia va declarar a la cadena pública SVT que “és lamentable que IF Metall hagi pres aquestes mesures. Tesla segueix la normativa sueca del mercat laboral, però com moltes altres empreses ha optat per no entrar en un conveni col·lectiu. Ja oferim acords equivalents o millors als inclosos en la negociació col·lectiva i no trobem cap motiu per signar cap altre acord”.

Al país nòrdic, dos de cada tres cotxes venuts l’any 2022 van ser vehicles elèctrics, i Tesla lidera clarament el mercat. Tot i això, els experts creuen que la imatge de l’empresa es pot veure afectada a partir d’ara al país. L’analista del think tank Arena Idé German Bender afegeix que “una concessió als sindicats suecs podria reforçar les demandes sindicals en altres països on l’empresa té més treballadors”. Fa tan sols un mes, els treballadors de la fàbrica alemanya de Grünheide van començar a organitzar-se, i la setmana passada, en una visita a la fàbrica de Tesla de Berlín (amb més d’11.000 operaris) Musk va anunciar un augment del salari per als treballadors.  

stats