Les grans cadenes es desfan d’hotels i opten pel lloguer

La força de les marques facilita incorporar hotels sense haver de comprar-los

A més de reduir la presència a les Illes, les grans companyies han fet una passa enrere pel que fa a la propietat dels establiments. Crida l’atenció que una de les principals empreses hoteleres espanyoles, Barceló, tingui només un hotel en propietat a les Balears, l’emblemàtic Formentor. “Amb l’inici de la crisi -explica el professor Ivan Murray-, les empreses frenen el procés d’expansió internacional i quan poden es lleven pes en forma de capital fix o col·loquen les propietats dins societats d’inversió immobiliària. Melià, Riu, Barceló i Iberostar tenen marques molt potents, no necessiten comprar hotels per explotar-los. Segueixen estratègies com Marriot i Hilton, que en gestionen a través de lloguer, franquícies o altres fórmules”.

Des de Barceló indiquen que és cert que l’empresa es va desprendre dels hotels a Espanya, llevat del de Formentor, per reduir deute, però apunten que això no vol dir que no s’aposti per les Illes com a destinació. A més, afegeixen que els hotels de les Balears s’han reformat del tot i s’han destinat a segments com el familiar, només adults o esportistes. S’exploten en règim de lloguer, que, segons l’empresa, és la segona fórmula amb major risc després de la propietat.

L’entrada dels fons d’inversió i les socimis (Societats Anònimes Cotitzades d’Inversió Immobiliària) també està fent canviar el panorama hoteler de les Illes. En el rànquing ja trobam Alua, d' Apple Leisure Group, en el lloc 21 amb 10 hotels. Blackstone també té en propietat la majoria dels establiments explotats per Barceló.

La destinació final dels més de vint establiments que l’arruïnada Thomas Cook té a les Illes podria reconfigurar de manera considerable l’actual rànquing d’hotelers de l’Arxipèlag.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF