Automoció

El govern espanyol allarga la incògnita sobre on ubicarà la fàbrica de bateries

El consell de ministres aprova el projecte del cotxe elèctric finançat amb 4.300 milions d'euros dels fons europeus

2 min
Cotxes elèctrics en un punt de càrrega

MadridEl consell de ministres ha aprovat aquest dimarts el primer dels projectes estratègics que serviran per impulsar la recuperació econòmica –anomenats PERTE–, el del sector automobilístic. Serà finançat amb 4.300 milions d'euros dels fons europeus i preveu el desenvolupament del cotxe elèctric, les seves infraestructures i els seus components. El projecte inclou la creació de la primera planta de bateries per a cotxes elèctrics de l'Estat, impulsada pel grup Volkswagen, Iberdrola i el govern espanyol i que es podria instal·lar a Catalunya. L'executiu, però, segueix mantenint la incògnita sobre la seva ubicació, tot i que el PERTE del vehicle elèctric ja ha rebut llum verda. "Es decidirà més tard. I en funció dels projectes", expliquen fons del ministeri d'Indústria.

La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va anunciar al març la instal·lació de la fàbrica de bateries i va assegurar que seria "a prop" de la fàbrica de Seat de Martorell, però des d'aleshores no se n'ha sabut res més i algunes veus, com el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, situen la seva ubicació fora de Catalunya. Volkswagen s'ha compromès a fabricar vehicles elèctrics a Catalunya, però tampoc ha concretat on estarà situada la fàbrica de bateries. De fet, en la línia del que va fer el govern, el gegant automobilístic i la seva filial Seat han confirmat aquest dimarts que Espanya acollirà la tercera fàbrica de bateries del consorci alemany, però tampoc ha avançat on. Aquesta fàbrica s'unirà a la d'assemblatge de bateries que Seat vol tenir prop de Martorell.

Segons algunes fonts del sector, el govern de Pedro Sánchez vol evitar batalles territorials amb els fons europeus i no anunciarà on s'ubica fins que es puguin fer públics altres projectes estratègics amb altres iniciatives que tindran ubicacions en diferents comunitats autònomes.

Una de les obsessions de l'executiu és el repartiment territorial dels projectes. En el cas del PERTE del vehicle elèctric, les condicions per optar a finançament públic van en aquesta direcció. Les iniciatives industrials per desenvolupar el cotxe elèctric i els seus components només rebran ajudes europees si són d'agrupacions d'almenys cinc empreses de, com a mínim, dues comunitats autònomes. A més, el 40% de les empreses involucrades han de ser pimes, ha d'haver-hi també una empresa d'I+D i les companyies han d'acreditar inversió pròpia en el projecte i "compromís" amb l'ocupació.

Segons els càlculs del govern espanyol, el PERTE del cotxe elèctric mobilitzarà 24.000 milions d'euros públics i privats entre el 2021 i el 2023. El finançament privat suposa la majoria de la inversió, gairebé 19.700 milions d'euros, mentre que els fons europeus no superaran els 4.300 milions. L'executiu també creu que amb aquest projecte estratègic es poden crear fins al 2023 més de 140.000 llocs de treball i pot augmentar la seva contribució al PIB entre un 1% i un 1,7%. "Aquest projecte és una oportunitat històrica per convertir la fabricació del vehicle elèctric i connectat a un projecte tractor que reforci l'ecosistema d'automoció", ha destacat la ministra d'Indústria. Espanya és el segon fabricant europeu de vehicles i el novè a nivell mundial.

stats