Infraestructures

Espanya evita el retorn dels peatges a canvi de més inversió ferroviària

La Comissió Europea confirma l'acord i l'Estat podrà accedir a 94.000 milions d'euros

3 min
PEATGES, EN ALERTA  El moviment #novullpagar condicionarà avui l'operació tornada del pont amb una crida popular a no abonar el cost dels peatges.

MADRIDEspanya no tindrà, per ara, un sistema de pagament alternatiu als peatges de les autovies. Aquest dilluns, la Comissió Europea ha confirmat la modificació del punt del pla de recuperació espanyol que incloïa "la possible articulació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres estatals" i que s'havia d'implementar a partir de l'any 2024. Finalment, aquest element desapareixerà del pla i serà substituït per mesures que incentivin l'ús del transport sostenible i, en particular, el transport de mercaderies per ferrocarril.

El govern espanyol ja va confirmar a finals de juliol, en plena campanya electoral i amb el debat sobre els peatges revifat, que estava negociant amb Brussel·les per modificar aquest compromís. De fet, la proposta ja s'havia exclòs fins i tot de la llei de mobilitat sostenible, una norma que amb l'avançament electoral del 23-J va quedar congelada al Congrés de Diputats.

"Som optimistes", apuntava fa dues setmanes la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, sobre la negociació amb Brussel·les. Aleshores, l'executiu comunitari se cenyia a dir que s'hi estava treballant. El vistiplau definitiu no s'ha confirmat fins avui.

Brussel·les ha acceptat aquesta modificació perquè a canvi el govern espanyol s'ha compromès a impulsar el transport sostenible i, en particular, el transport de mercaderies per ferrocarril. L'objectiu és el de "reduir el consum global d'emissions del transport terrestre de mercaderies", cosa indispensable si es vol complir amb la reforma del mercat d'emissions que, entre altres coses, estableix que les emissions dels sectors afectats pel sistema de comerç s'han de reduir més d'un 60% l'any 2030. A més, també es vol facilitar les innovacions al sector de la mobilitat i el transport.

La intenció del govern és desplegar tots aquests plantejaments a través de la llei de mobilitat sostenible, que s'havia d'aprovar el tercer trimestre d'aquest 2023, data que també queda modificada fins al tercer trimestre del 2024, segons es desprèn de la documentació publicada per la Comissió Europea.

Amb tot, ni la mesura dels peatges ni l'impuls del ferrocarril tenen un cost pel que fa a la recepció dels fons, com sí que el tenien la reforma laboral o de les pensions. "Amb aquesta eliminació del pagament per l'ús de les autovies no renunciem a l'ambició dels objectius de descarbonització amb programes per millorar el transport ferroviari", han defensat des del ministeri d'Economia.

El canvi respecte als peatges s'ha introduït a través de l'anomenada addenda del pla de recuperació, aprovada aquest dilluns per la Comissió Europea. Es tracta d'un pla addicional al pla de recuperació vinculat als fons europeus antipandèmia a través del qual Espanya pot demanar fins a 93.500 milions d'euros, un 90% dels quals són préstecs amb unes condicions molt favorables (les transferències directes han format part de la primera fase del pla de recuperació).

El govern espanyol en funcions ha xifrat en 69 les mesures (fites i objectius) modificades. Cap d'elles, però, està vinculada a reformes estructurals com ara les pensions o el desplegament d'una fiscalitat verda, que es mantenen, segons han informat portaveus de l'executiu comunitari. El Consell Europeu té dos mesos per donar llum verda definitiva a les modificacions. Després, Espanya ja podria desbloquejar el 20% d'aquesta addenda. El calendari per rebre aquests diners queda així: fins a 25.600 milions el 2024; 44.600 milions d'euros el 2025 i 44.300 milions més el 2026.

Polèmica

El debat sobre els peatges a Espanya no és nou. El govern espanyol en funcions va treballar durant mesos en possibles opcions per establir un sistema de pagament per ús de les autovies sota el principi de "qui contamina paga". Es va estudiar aplicar una vinyeta a l’estil suís, amb la intenció d’evolucionar uns anys després cap a un model automàtic (amb càmeres i sense les tradicionals barreres) que cobri peatge als cotxes en funció dels quilòmetres que hagin recorregut.

Tot plegat, però, no va arribar a bon port, fins al punt que al mes de juny del 2022 la ministra Sánchez va deixar en via morta la generalització dels peatges a tot Espanya. El Partit Popular va aprofitar la campanya electoral del 23-J per tornar a col·locar el debat damunt la taula i insistir en el fet que si governava Pedro Sánchez, d'una manera o una altra tornarien els peatges. Malgrat que el PP criticava el plantejament del pagament per l'ús de la carretera, el govern de Mariano Rajoy (PP) també va estudiar la idea l'any 2018.

Quart desemborsament

Espanya ja ha rebut 37.000 milions d'euros vinculats als fons europeus antipandèmia: 9.000 milions de prefinançament i 28.000 milions de tres desemborsaments. El govern espanyol podria sol·licitar ja el quart desemborsament i, de fet, l'executiu comunitari espera que ho faci de manera "imminent" després de la modificació d'aquests elements. La Comissió l'autoritzarà en funció del compliment de les fites i objectius marcats.

stats