Automoció

Elon Musk bateja els primers Tesla 'made in Europe'

El multimilionari nord-americà inaugura als afores de Berlín la primera gigafràbrica de la seva empresa a la UE

3 min
El canceller alemany, Olaf Scholz, i el fundador de Tesla, Elon Musk, aquest dimarts a la inauguració de la fàbrica del grup nord-americà a Grünheide (Alemanya).

Dortmund (Alemanya)A Alemanya s’ha encunyat un concepte, validat pel ministre d’Economia federal, Robert Habeck, que remet a la celeritat amb què s’han de dur a terme grans obres d’industrialització al país: “velocitat Tesla”. El nou terme no fa tanta referència a l’acceleració punta d’aquesta marca de cotxes elèctrics sinó a l’agilitat amb què el fundador de la companyia de vehicles elèctrics, Elon Musk –l’home més ric del món–, ha aconseguit instaurar la primera gigafàbrica de la seva empresa als afores de Berlín.

El 12 de novembre del 2019, Musk va anunciar el seu pla de fundar la primera seu europea de producció de Tesla a Grünheide, a 35 quilòmetres al sud-est de la capital alemanya. Aquest dimarts, poc més de dos anys després, el mateix Musk ha inaugurat la fàbrica en presència de Habeck, d’autoritats locals del land de Brandenburg i del canceller alemany, Olaf Scholz. 

Musk ha volgut entregar personalment una trentena de cotxes elèctrics als primers clients dels Tesla made in Germany. La nova gigafàbrica del grup nord-americà ha costat uns 6.000 milions d’euros i es tracta de l’emplaçament industrial més gran en un antic estat federal de l’extinta RDA des de la caiguda del Mur.

“D’aquí a uns anys ens adonarem que Tesla haurà marcat un abans i un després en la història de Brandenburg”, havia celebrat a les pàgines del diari Handelsblatt Dietmar Woidke, el ministre president d’aquest estat, per a qui no és casualitat que multinacionals com Tesla i Intel hagin obert fàbriques a l’est d’Alemanya, territoris amb “ganes de ser emplaçaments industrials”. Quasi totes les grans empreses es marquen els seus propis objectius climàtics, que només poden assolir si implementen energies renovables en la producció. “L’expansió de les energies renovables, és a dir, l’energia del futur, és més gran, de mitjana, a l’est d’Alemanya”, ha destacat Woidke, que també ha exposat que un argument central de Tesla per situar-se a Grünheide va ser que “produeix els seus cotxes amb 100% d’economia verda i necessita una gran quantitat d’energies renovables”. 

Queixes ecologistes

El procés d’autorització de la gigafàbrica de Tesla a Alemanya va començar el 3 de gener del 2020. El 4 de març del 2022, el govern de Brandenburg hi va donar la definitiva llum verda. En aquest temps, Musk va tirar endavant la construcció del complex industrial pel seu compte, avalat per una vintena de permisos provisionals. 

El multimilionari nord-americà volia arrencar l’activitat de la seva primera planta de producció europea el juliol del 2021, però, com que va introduir una nova petició per afegir-hi la construcció d’una fàbrica de bateries, tot el procés burocràtic gairebé es va haver de tornar a engegar. L’aprovació del pla conté més de 400 condicions, entre les quals compromisos sobre la reserva ecològica que hi ha a la regió, el control de la contaminació atmosfèrica i la gestió d’eventuals incidents. Diverses associacions ecologistes i de residents temen les conseqüències negatives que l’activitat de la gigafàbrica pugui tenir en el medi ambient i en l’aigua potable de la zona, i ja s’han fet sentir a través de demandes i manifestacions.

Tesla ha començat a produir a la seva primera fàbrica europea el model Y. Es tracta d’un vehicle utilitari esportiu compacte amb tracció total, impulsat per un motor doble i amb una autonomia de fins a 533 quilòmetres. La versió bàsica costa gairebé 58.000 euros. En una segona fase de desenvolupament de les instal·lacions, també té previst assignar-hi la producció del Model 3.

Segons la revista digital alemanya Auto, Motor und Sport, la gigafàbrica de Grünheide podrà produir de moment mil vehicles per setmana i el primer semestre del 2022 ja en seran trenta mil. A plena capacitat, Tesla diu que vol fabricar fins a 500.000 cotxes a l’any a Alemanya. De moment treballen a Grünheide 2.500 persones, segons el sindicat IG Metall, però el grup vol acabar donant feina a 12.000 empleats.

stats