TURISME
Economia 03/08/2018

La Seu, les coves del Drac i el tren de Sóller, les atraccions més visitades

El Palma Aquàrium i Es Baluard es col·loquen també entre els primers atractius turístics

Carles Tudurí
4 min
La Seu és l’atractiu més visitat, amb molta diferència sobre els altres.

PalmaLa demanda per visitar els principals atractius turístics de les Illes Balears es manté amb pocs canvis en els darrers cinquanta anys, tot i que el turisme és un sector en constant canvi. Els visitants es continuen decantant pels llocs turístics culturals i naturals més clàssics, la majoria dels quals ja es podien visitar des dels inicis de la indústria turística, a mitjan segle passat, malgrat que alguns nous atractius s’han pogut situar en pocs anys entre els més vists.

La Seu, amb unes 880.000 persones, lidera el rànquing elaborat per l’ARA Balears dels llocs turístics més visitats a les Illes. El segueix el Ferrocarril de Sóller, que suma entre el tramvia i el tren uns 880.000 usuaris, prop de 700.000 dels quals poden ser considerats turístics, ja que el tramvia té un fort component local. La tendència dels darrers cinc anys és de creixement, que aquest any sembla que s’estabilitzarà.

En el tercer lloc se situarien les coves del Drac, amb devers 600.000 visitants, tot i que és un atractiu que segons els guies turístics perd força.

En quart lloc es troba la primera de les atraccions del segle XXI, ja que va ser inaugurat el 2007, el Palma Aquàrium, que en poc menys de deu anys d’existència s’ha situat entre les més vistes, amb prop de 450.000 visitants anuals, la gran majoria dels quals són turistes.

En cinquè lloc hi ha Es Baluard, que rep 690.000 visitants, però amb un fort component local, per la qual cosa el nombre de turistes estaria sobre els 350.000. Després se situa el castell de Bellver, amb uns 314.000 visitants.

Completarien el rànquing fins al desè lloc el Katmandú Park, amb 250.000 visitants, i els parcs aquàtics de Mallorca gestionats per Aspro Ocio: Marineland, Western Park i Aqualand, que sumen poc més de 750.000 usuaris entre tots.

No entraria entre els deus primers la Cartoixa de Valldemossa, amb prop de 150.000 usuaris. Per darrere trobam alguns edificis històrics o centres culturals, entre els quals destaquen el palau de l’Almudaina, amb 114.000 visitants rebuts el 2017, que en els darrers anys registra un important creixement. El segueixen el Claustre de Sant Francesc i d’altres atractius com els Banys Àrabs i algunes esglésies, però ja a molta distància dels més visitats.

Oficines d’informació

“El turista segueix unes rutines i, per molt que des de les oficines d’informació facem un esforç per diversificar, la veritat és que durant la temporada alta els visitants opten per la platja i per les visites més clàssiques, com la Seu i el palau de l’Almudaina”, explica Miquel Munar, coordinador de l’Oficina d’Informació del Consell de Mallorca ubicada a la plaça de la Reina de Palma.

Segons Munar, la major part de les persones que visiten la ciutat el que volen és ubicar-se, i des de les oficines d’informació se’ls orienta. “Allò que feim és dirigir-los cap a zones no tan visitades, ja que la informació sobre visitar la Seu ja la solen tenir. Els proposam fer més cas a altres llocs com el Barri Gòtic, la Llonja, etc.”.

Aquesta oficina augmenta la seva activitat any rere any. El 2017 va realitzar prop de 135.000 assistències a turistes, mentre que fa quatre o cinc anys no superaven les 100.000. L’increment de l’arribada de creuers fa créixer de manera important l’activitat de l’oficina.

S’ha de tenir en compte que els creuristes tenen tan sols unes poques hores per visitar l’illa. També bona part dels turistes allotjats en zones de litoral dediquen només un dia per conèixer Palma. Això provoca que les visites se centrin en gran manera en els llocs més coneguts.

“És cert que en temporada baixa arriba un altre tipus de turisme que cerca una cosa diferent del sol i platja i que dedica més temps a altres ocupacions. En aquests casos és molt més fàcil que es diversifiquin les activitats”, afegeix Munar.

La gerent de la Cartoixa de Valldemossa, Maria Antònia Bauzà, comenta que el turisme cultural registra una caiguda, ja que estimen que només un 15% dels nostres visitants estan interessats en aquest tipus d’atractius. Valldemossa és visitada a l’any per prop d’1,2 milions de turistes, prop de 150.000 dels quals van a la Cartoixa. En els seus millors moments, aquest indret era visitat per quasi mig milió de turistes a l’any. Aquesta baixa ha conduït la nova direcció de l’entitat a cercar noves formes de promoció, com la creació d’una aplicació.

La Cartoixa és un dels atractius turístics més antics de les Illes Balears, ja que la cel·la número 2, on es troben els manuscrits i d’altres records de Chopin, es pot visitar des de 1929.

Baixada de les excursions

Part de les visites a aquests llocs es realitzen a través d’excursions organitzades, malgrat que es tracta d’un sector en retrocés, segons explica la presidenta del Col·legi Oficial de Guies Turístics de les Balears, Susanna de Cortada. “La veritat és que som molts els guies que aquesta temporada treballam només tres o quatre dies a la setmana per la poca demanda de les excursions”, n’explica la presidenta, que destaca que l’excursió més popular és la de la Calobra, el Port de Sóller i transport en barca i tren, “ja que és un recorregut que el turista no pot fer pel seu compte”.

Per contra, subratlla que alguns atractius culturals perden visites de manera important. “Abans era inconcebible anar a Valldemossa i no visitar la Cartoixa, però avui dia els visitants tenen moltes opcions i diversifiquen les seves activitats”.

Cortada explica que, un dia d’aquesta setmana, del grup de 39 persones que duia de visita a Palma, només onze varen anar a la Seu, mentre que la resta va anar de compres a Palma. “En temporada baixa, hi ha més interessats en la cultura, és cert, però sorprèn aquest poc interès d’alguns visitants”.

stats