Economia 10/03/2020

El coronavirus acorrala el sector del turisme de creuers

La naviliera Costa Cruceros, que aquest dimarts tenia un vaixell atracat a Palma, suspèn les operacions a la Mediterrània

Enric Borràs
4 min
Megacreuers, una nova passa cap a la massificació

PalmaEl creuer Costa Smeralda, amb capacitat per a més de 6.000 persones, ha atracat durant deu hores aquest dimarts al port de Palma. Venia de Barcelona i té destinació a Civitavecchia, al nord-oest de Roma. Durant el dia han circulat rumors neguitosos sobre la presència del vaixell italià al port, que fins i tot han arribat als passadissos del Parlament balear. I no és estrany. Aquest mateix creuer es va fer conegut el 30 de gener, quan les autoritats italianes el varen bloquejar a Civitavecchia per un cas sospitós de coronavirus que finalment es va descartar. Ara, però, la situació d'Itàlia no és la mateixa que la de fa un mes i deu dies. I, sigui com sigui, el vaixell trigarà a tornar al port mallorquí: la companyia italiana Costa Cruceros ha anunciat aquest dimarts mateix que cancel·la tots els viatges per la Mediterrània fins dia 3 d'abril.

Els 8.000 casos de coronavirus que s'han confirmat a Itàlia, amb més de 460 morts, han obligat el primer ministre, Giuseppe Conte, a ser dràstic: "Tot Itàlia ha de quedar a casa", va dir dilluns a la nit, quan va anunciar una contundent política de restricció de moviments. Arran d'aquest anunci Costa Cruceros ha comunicat que ha "revisat" els itineraris dels seus vaixells, segons Efe. La companyia manté els creuers que té a la mar per tornar els passatgers a port, però no farà més excursions ni sortides. El director general de Costa Cruceros, Neil Palomba, assegura que la companyia vol "garantir el màxim suport a les autoritats italianes en aquest esforç extraordinari per afrontar la situació d'emergència actual". La naviliera ja havia cancel·lat abans les reserves de clients italians en viatges fora de la Mediterrània i oferirà als clients que ja hagin pagat la possibilitat de fer els creuers en un altre moment.

El nou coronavirus SARS-CoV-2 no és només una amenaça per al sector dels creuers a la Mediterrània, va molt més enllà. A mesura que augmenten les cancel·lacions, quarantenes i restriccions de moviments de vaixells i passatgers, se'n ressenteixen les accions de les navilieres. L'any passat varen arribar 2.656.443 creueristes als ports de les Balears, un 9,3% més que el 2018, i aquest any les previsions també eren optimistes. Serà molt difícil que es compleixin, per no dir impossible, tot i que 40 vaixells que havien d'atracar a Itàlia fins al juny ja han demanat de fer-ho a Palma. En un informe recent l'agència Bloomberg ha fet públic que les tres operadores de creuers més grans –Carnival, Royal Caribbean i Norwegian– han perdut en menys de dos mesos més de la meitat del seu valor de mercat, o sigui, més de 42.000 milions de dòlars.

Avís dels Estats Units

La recomanació del Centre de Control i Prevenció de Malalties (CDC) dels EUA als nord-americans perquè evitin o ajornin els viatges en creuers –sobretot si tenen problemes de salut– ha estat un altre cop a un sector implicat en la propagació del coronavirus a fora de la Xina. Les accions de les navilieres dedicades al turisme han patit caigudes importants a les borses arran d'aquesta recomanació, segons l'agència Efe. El Departament d'Estat dels Estats Units alerta directament els ciutadans que "no haurien de viatjar en creuers", en un avís publicat a la seva web. Fent referència al CDC, afirma hi ha més perill d'infectar-se amb el Covid-19 en un creuer i que a causa d'això molts ports han vetat aquests vaixells o impedeixen que els seus passatgers desembarquin. El govern dels EUA desaconsella els viatges que no siguin essencials i recomana evitar els vols llargs i "especialment embarcar en creuers".

"Els creuers són problemàtics perquè hi ha molta gent convivint en zones tancades i compartint menjadors i sales d'esbarjo, cosa que suposa un risc de propagar les infeccions. Són més habituals els contagis per norovirus, que provoquen vòmits i gastroenteritis", explicava l'epidemiòleg i cap de medicina preventiva de l'Hospital Clínic de Barcelona, Antoni Trilla, arran del contagi de centenars de persones a bord del Diamond Princess, al Japó. Els empresaris del sector, amb tot, asseguren que estan preparats. "Tot i que s'hagi emès una recomanació no hi ha restriccions per als que han decidit embarcar-se en un creuer", afirma a Efe Roger Frizzell, cap de comunicació de Carnival Corporation. "Les nostres marques han millorat els protocols de control de la salut, que inclouen escàners tèrmics, comprovacions de temperatura i altres mesures abans i després de l'embarcament", insisteix el portaveu de Carnival.

L'Associació Internaciónal de Línies de Creuers (CLIA), la principal organització patronal del sector –que promou el portal de propaganda en favor dels creuers EscalaPalma.com–, va anunciar el 4 de març una sèrie de mesures preventives davant l'epidèmia, bastant més tard que les companyies aèries, i les va actualitzar quatre dies després, quan ja s'havia fet pública la recomanació del CDC. L'associació anunciava que vetarien l'embarcament de passatgers que vinguessin o haguessin estat a Corea del Sud, Iran, la Xina i les poblacions italianes en quarantena i que farien controls de temperatura, per exemple. Segons la patronal internacional, amb aquestes mesures que han pres no creuen que les restriccions de moviments dels seus vaixells "estiguin justificades".

CLIA esperava moure aquest 2020 fins a 32 milions de passatgers, i que la flota de les navilieres que la formen arribàs a 278 vaixells, 19 més que el 2019. En un informe publicat el desembre l'associació també afirmava que al món hi ha 1.177.000 llocs de feina que depenen dels creuers i que l'activitat econòmica que generen va arribar a sumar el 2018 uns 150.000 milions de dòlars. Segons la revista Forbes aquest any el sector aspirava a uns ingressos de 31.500 milions de dòlars, amb un índex de creixement del 7,2% respecte l'any anterior.

stats