Sindicats
Economia 17/01/2023

José Luis García: "Si al conveni d'hostaleria se'ns obviava, es podien trastocar les relacions entre sindicats"

Secretari general de Comissions Obreres de les Illes Balears

4 min
El secretari general de CCOO de les Balears, José Luis García

PalmaLes relacions entre Comissions Obreres (CCOO) i el Govern, i entre el sindicat i UGT, han passat per moments convulsos entre el passat divendres i aquest dilluns. La fotografia del preacord sobre el conveni d'hostaleria, amb la presència de l'Executiu, la patronal i UGT, va enfurismar CCOO per no ser-hi present. Ahir mateix va fer públic un comunicat en el qual expressava que "a partir d'ara canvia el tauler de la negociació col·lectiva sectorial a les Balears". Així i tot, el secretari general de CCOO, José Luis García, en una conversa amb l'ARA Balears, sosté que aquesta situació "no generarà una divisió d'unitat d'acció" entre sindicats, i afirma que el comunicat de la federació del transport "és una reacció per fer veure que les coses s’han de posar en el seu lloc".

En qüestió de quatre dies hi ha hagut una certa divisió entre els dos sindicats majoritaris quant als convenis d’hostaleria i el de transports. S’han deteriorat les relacions?

— El que passa a vegades és que dins els sectors hi ha tensions, no es pot negar, hi ha processos d’eleccions sindicals, negociacions on un és majoritari i l’altre no… una certa tensió. El que no havia passat mai és que no fóssim en un espai de negociació on se signava un preacord. Això trencava les formes que s’havien mantingut sempre en els diferents sectors, tenir sempre respecte al sindicat minoritari, perquè al final els dos sindicats som els més representatius. Són tensions fruit de la negociació, però el conveni d’hostaleria no és qualsevol conveni, i provoca una reacció més forta i contundent. Afecta també el conjunt dels sectors, no es pot negar que aquest conveni fa de tractor dels que venen després. És normal que aquesta tensió s’expressàs damunt el paper. Això és reconduïble, són tensions sectorials en el moment de negociacions, i no generarà una divisió d’unitat d’acció.

És un punt d’inflexió entre CCOO i UGT?

— En principi, no. En l’àmbit del transport hi ha una reacció fruit de les formes que hi ha hagut en el conveni d’hostaleria. Sectorialment, en el transport som majoritaris, i és una reacció per fer veure que les coses s’han de posar en el seu lloc i en la seva justa mesura.

Estau d’acord amb les condicions del conveni d’hostaleria, que preveu una pujada dels sous d’un 8,3% en dos anys? On diferiu?

— Feia molts mesos que dèiem que el conveni d’hostaleria no és només el salari. És important, sobretot en una situació com l’actual, amb una inflació elevada, però és insuficient. Necessitam parlar de les coses que preocupen, com les càrregues de feina. A més, hi ha problemes amb l'habitatge, per la qual cosa la gent no pot venir a fer la temporada. Si augmentam el salari, però l'habitatge no és assequible, tenim un problema. Si no ve gent en la temporada de feina, les càrregues augmenten, i necessitam un acord de càrregues de feina per mesurar-la. L’altra pota important és la qualificació. Hem de començar a pensar en el futur, necessitam que els treballadors estiguin qualificats, necessitarem processos de reconeixement d’experiència laboral que s’haurà de pactar amb l'Institut de Qualificacions Professionals.

Sabíeu que el preacord del conveni d’hostaleria seria sense CCOO en la taula de negociació?

— Se’ns va anar informant, però sense ser-hi, i ja dèiem que no era la manera de fer-ho. Quan ja tenen tancat el preacord, és quan volen que ens incorporem, i evidentment no ho podem fer. És un procés de negociació atípic, i necessitam un espai de negociació on poder plasmar els acords, no un espai informal. Vam denunciar el conveni, i vam aconseguir aquest dilluns que la situació es recondueixi en l'espai del qual no hauria d’haver sortit mai.

Quina ha estat la resposta del Govern davant les vostres queixes des de divendres i fins ahir mateix, especialment pel que fa al conseller de Turisme, Treball i Model Econòmic, Iago Negueruela?

— Es va equivocar, i, de fet, va demanar disculpes, no va tenir en compte que el sindicat reaccionaria malament davant una situació que enteníem que no era la correcta. Som responsables, volem arribar a acords sobretot en un sector tan important, que estira la resta de convenis, però volem fer les coses com toca. Negueruela, durant el cap de setmana i ahir va entendre que s’havia extralimitat, va demanar disculpes i ens vam posar a fer feina en l’espai de negociació on puguem discutir les condicions de feina de la gent i el futur del sector.

“A partir d'ara canvia el tauler de la negociació col·lectiva sectorial a les Balears”, expressava el comunicat de CCOO sobre el conveni de transports. El trencament de la unitat d’acció entre els sindicats se circumscriu a l’àmbit del transport o podria anar més enllà d’aquest sector?

— La reacció de la nostra federació del transport està emmarcada dins una forta discussió de com havien de ser les formes sectorials, de respecte mutu. Intentàvem forçar això, llançar el missatge que si al conveni d'hostaleria se'ns obviava, es podien trastocar les relacions entre sindicats.

Arran de la pandèmia, hi ha hagut nombroses taules de diàleg social entre sindicats, patronal i Govern. Com valorau aquests quatre anys de legislatura en aquest sentit?

— Han estat molt fructífers, tenint en compte que hem tengut una pandèmia, amb dos anys que necessitàvem solucions molt ràpides i urgents. Ho valor amb una relació de diàleg social molt fructífera, i és el camí. Ara, pot durar o no, ja ho veim a escala estatal, que la patronal es desmarca en el moment que no hi ha doblers públics a repartir. Quan amb la crisi actual d’inflació parlam de repartir el cost de la crisi, n’hi ha que miren a una altra banda. A les Illes no ha passat, es pacten les coses, es té en compte l'opinió del conjunt del diàleg social.

stats