Comerç

Les compres online augmenten quasi un 8% pel Black Friday i el Cyber Monday

Viatges i entreteniment són els sectors més beneficiats per l'increment de les vendes, segons dades del BBVA

2 min
Anuncis de descomptes pel Black Friday

El comerç espanyol ha registrat aquest any un increment de les vendes pel Black Friday i el Cyber Monday, les dues jornades de descomptes del novembre. Així es desprèn del registre de compres amb targeta publicat pel BBVA, que representa una mostra d'1,9 milions d'operacions, prou representativa estadísticament del comportament dels consumidors arreu de l'Estat.

Concretament, les compres en aquests dos dies van augmentar un 7,9% en nombre d'operacions online, i un 6,1%, fins als 107 milions d'euros, el total mobilitzat, segons el banc d'origen basc. L'increment és inferior al del 2020 respecte al del 2019, quan la pujada va ser del 20,6% en el total d'operacions i del 13% en el total d'euros gastats, ja que les restriccions sobre el comerç a causa de la pandèmia van frenar el consum en botigues físiques i van potenciar la compra a través d'internet.

Així doncs, el 2020 les dades ja mostren que la irrupció del covid-19 ha potenciat encara més la venda online, especialment en aquestes dues jornades de descomptes, que se celebren des de fa pocs anys i que van arribar amb un marcat perfil tecnològic. De fet, els dispositius electrònics com telèfons mòbils, ordinadors i videoconsoles són els que més rebaixes de preu acumulen tant pel Black Friday com, sobretot, pel Cyber Monday, un dia dedicat exclusivament a les ofertes d'aquest tipus de productes.

Per sectors, els viatges, l'oci i el lleure van augmentar les vendes online un 104% i un 116% respectivament, gràcies a l’obertura més gran d'aquests sectors aquest 2021 en comparació amb un any enrere, quan hi havia més restriccions que ara a l'accés a activitats culturals i a sectors com l'hostaleria. De fet, per exemple, el 2020 les vendes de viatges s'havien ensorrat un 57% en comparació amb el 2019, quan encara no havia esclatat el covid-19.

Les dades concorden amb la bona acceptació que van registrar les botigues físiques durant el Black Friday, malgrat els problemes d'estocs en alguns productes concrets derivats del desabastiment global fruit de la sortida de la pandèmia. També les agències de viatges han encarat amb optimisme la campanya de Nadal, que s'obre oficiosament aquests dies.

Més pes per al Black Friday

Entre les dues jornades, el Black Friday continua tenint un pes molt més gran que el Cyber Monday, tant pel volum de negoci com pel nombre d'operacions. Divendres passat el BBVA va registrar més d'un milió d'operacions, per un valor total de 63,5 milions d'euros en el conjunt d'Espanya, un 2% més que l'any anterior. El 2020, les vendes van sumar 62 milions i van créixer un 10% en comparació amb el 2019.

En canvi, el Cyber Monday —que va tenir lloc aquest dilluns— va créixer un 14% pel que fa al total de compres registrades, fins a les 800.000, i en volum les vendes van ser un 13% superiors i van superar els 43 milions.

stats