Banca

CaixaBank culmina sense ensurts la integració informàtica de Bankia

El banc català ja té els 7,6 milions de clients provinents de Bankia sota el seu sistema i inicia 'de facto' una nova era

3 min
La icònica seu operativa de Bankia a Madrid va veure canviats els seus logotips el passat març amb motiu de la fusió.

Barcelona"L’apli de Bankia no funciona. Meravellosa gestió de la fusió i a sobre en cap de setmana". Aquesta queixa d’una usuària a Twitter, escrita dissabte, és una de les comptadíssimes crítiques que es poden trobar a les xarxes socials en un cap de setmana que CaixaBank tenia marcat en vermell des de feia mesos. Els retrets es poden comptar amb una mà, en el que és un èxit evident: els possibles afectats eren els 7,6 milions de clients de Bankia, que des del març, amb la fusió, ho són de CaixaBank. Des de primera hora de la tarda d'aquest diumenge, aquests milions de clients han quedat sota l'abric del sistema tecnològic de CaixaBank, en una fita que s'ha culminat un dia abans del que estava previst.

L'entitat catalana amb seu a València explicava en un comunicat que la integració unifica "en una sola plataforma tota la informació i l'operativa de l'entitat". Pe fer-ho, s'ha migrat un volum de dades de 10,4 petabytes, que equival a 45 vegades la capacitat emmagatzemada a Spotify o al pes de 1.800 milions de cançons en format mp3 d'alta qualitat. Aquesta unificació de sistemes també implica que l'entitat passa a oferir un únic catàleg de productes i serveis. Luis Javier Blas Agüeros, director de mitjans de CaixaBank, ha destacat que el procés ha aconseguit minimitzar "l'impacte per als clients". De fet, els problemes operatius previstos durant la migració ja es van resoldre aquest dissabte i els clients només van tenir problemes per fer servir Bizum i consultar el seu saldo des de les 15 hores de divendres fins a la tarda de dissabte.

La delicada feina tecnològica del cap de setmana implicarà que des d'aquest diumenge el sistema de CaixaBank passa a gestionar un volum de fins a 29.000 transaccions per segon i una xarxa que uneix més de 16.000 servidors. Aquesta infraestructura tecnològica dona servei als 21 milions de clients del banc, dels quals 10 milions són també clients dels canals digitals. Fruit de la fusió, avançada per l'ARA el setembre del 2020 i culminada a finals de març, l'entitat catalana ha assolit un volum d'actius de 685.738 milions d'euros, cosa que el converteix en el banc minorista més gran d'Espanya. El grup suma 21 milions de clients i la xarxa comercial més gran a Espanya i Portugal (on opera amb BPI), amb més de 6.000 oficines i més de 15.000 caixers automàtics.

Acomiadaments i vendes creuades

L'escenari de tipus d'interès a mínims històrics i la poca previsió de pujades a curt termini ha augmentat en els últims anys els problemes dels bancs. Durant el confinament per la pandèmia, el president de la Fundació La Caixa, Isidre Fainé, va impulsar una operació que econòmicament tenia dues grans palanques per augmentar la rendibilitat de CaixaBank. La principal era la possibilitat de sumar 7,6 milions de clients al negoci sense absorbir tots els treballadors de Bankia. Després d'una dura negociació, aquest any es va acordar un ERO que va afectar 6.452 empleats, el segon més gran que hi ha hagut en una empresa catalana en la història recent i el més gran de la història del sector financer espanyol.

La segona via per millorar la rendibilitat del banc és l'intent de vendre més productes als nous clients procedents de Bankia, en el que es coneix com a venda creuada. És precisament per fer aquest procés que l'entitat necessitava la integració tecnològica. Fonts de CaixaBank consultades per aquest diari no van poder quantificar quins nous ingressos espera l'entitat que dirigeix Gonzalo Gortázar per aquesta via.

L'altra dada important un cop culminada la integració informàtica és la dels clients que s'han perdut, bé perquè tinguessin algun lligam emocional amb Bankia o bé per algun problema en l'operativa amb CaixaBank. L'entitat catalana no sabrà quants clients ha perdut fins d'aquí uns mesos, per bé que al sector s'ha estimat tradicionalment que en els processos d'adquisició d'un banc es perden entre un 5% i un 8% de clients. Si aquest percentatge es fes realitat en el cas de Bankia, això podria suposar que un mínim de 380.000 clients han abandonat l'entitat.

stats