A Mallorca ja arriben més vols d’Alemanya que de Barcelona

Les connexions amb ciutats germàniques són quatre de diàries, però les freqüències entre Son Sant Joan i Catalunya no arriben a dues molts dies

L’avanç de les Illes Balears en la desescalada ha implicat un augment de més del 100% dels vols en només un mes, després que tant ports com aeroports quedassin blindats cinc dies més tard de la declaració de l’estat d’alarma a tot Espanya. Ara, a Son Sant Joan, a Palma, hi arriben una vintena de vols al dia, mentre que a l’abril no arribaven a deu. D’aquests, se’n registren una mitjana d’entre tres i quatre procedents d’Alemanya -i en surten els mateixos de tornada-, però les connexions amb Barcelona solen ser d’una o dues diàries, segons informa Aena. Aquestes xifres, principalment les internacionals, han augmentat d’ençà que l’Arxipèlag va entrar a la fase 1, atès que la reactivació econòmica ha permès a la gent justificar el seu viatge per motius laborals.

Si bé la mitjana d’operacions, entre arribades i sortides, és d’unes 24 diàries a l’aeroport de Son Sant Joan -principal punt d’accés a les Balears des de fora d’Espanya-, les connexions amb cada destinació canvien lleugerament d’un dia per l’altre. Per exemple, el nombre de vols que tenien com a origen o destinació Alemanya dimecres varen ser sis, iconnectaven amb Dusseldorf, Colònia i Munic. En canvi, els que varen operar amb Barcelona varen ser dos -un d’anada i un de tornada- i amb Madrid, quatre -dos d’anada i dos de tornada-. Així mateix, dijous es varen fer quatre de les sis connexions previstes amb Alemanya, la qual cosa es tradueix en vuit vols entre sortides i arribades. Les ciutats varen ser les mateixes que el dia anterior, amb l’afegit d’Hamburg. Tal com passa la majoria de dies, els únics trajectes internacionals que es varen fer dimecres i dijous varen ser amb Alemanya. Però s’ha de tenir en compte que el nombre de passatgers de fora de l’Estat que arriben en cada un d’aquests viatges és menor que el dels vols d’àmbit estatal. Dels 653 passatgers que varen arribar dijous, només 50 eren internacionals, els quals estaven repartits en 4 vols, davant els 20 que connectaven amb la Península o amb una altra illa.

A diferència dels vols internacionals -per als quals no s’ha establert un màxim al dia-, les connexions de les Illes amb la Península no poden ser més d’una de diària per cada companyia, recorden fonts internes de la Conselleria de Mobilitat. Tot i això, aquest màxim no s’ha arribat a complir, de manera que s’han fet moltes menys operacions de les que s’esperaven. La connexió actual amb València n’és la prova: com que cap companyia aèria es va oferir per cobrir-la, els desplaçaments des de les Balears es varen mantenir per via marítima.

Els moviments aeris a Menorca i Eivissa són encara més reduïts. Tant des de Maó com des d’Eivissa surt un vol setmanal a Madrid i un de diari a Barcelona, ambdós amb la corresponent tornada. La mitjana dels vols interinsulars, per altra banda, sí que supera la de les connexions amb la Península, malgrat que no sempre aconsegueixen igualar els vols amb Alemanya. Fins ara, s’ha establert que ha d’haver-hi dues freqüències diàries entre Palma i Maó i tres de diàries entre Palma i Eivissa, és a dir, quatre i sis vols en total, respectivament. Entre Menorca i Eivissa, però, no hi ha cap connexió. Cal recordar que al principi de l’estat d’alarma l’Estat va haver de fer un concurs per adjudicar aquestes connexions, ja que cap empresa les volia fer per la manca de demanda. En passar a la fase 1, això va canviar i ara és Air Nostrum la que cobreix aquests vols de manera voluntària des del 25 de maig.

70 persones retornades

La progressiva posada en marxa de l’economia balear ha donat una raó justificada per viatjar a les Illes a molta més gent, que hi arriba amb l’excusa de treballar. Malgrat això, no tothom que aterra a l’Arxipèlag pot acreditar el seu desplaçament. Per això, els cossos policials ja han fet tornar una setantena de persones als llocs d’origen d’ençà que es va declarar l’estat d’alarma, entre trajectes nacionals i internacionals. Concretament, una dotzena d’aquests passatgers venien des d’algun punt d’Alemanya. En aquestes situacions, la Policia Nacional -cos encarregat dels controls internacionals- no pot proposar per a sanció els passatgers, sinó que els prohibeixen entrar a l’illa i els obliguen a tornar al lloc d’origen i a pagar-se el vol corresponent. La Guàrdia Civil, d’altra banda, s’encarrega dels viatgers espanyols, i sí que pot denunciar les persones que intenten venir per mar o per aire sense causa justificada.

Visitar un amic, anar a una casa on no són residents o venir a cercar un familiar són alguns dels motius que aquests passatgers varen al·legar per intentar entrar a Mallorca i que els agents no varen donar per bons. Totes les Illes continuen en la fase 2 de la desescalada -tret de Formentera, que es troba a la 3-, i això significa que els desplaçaments només estan justificats per motius laborals o sanitaris, per anar a la primera residència o per cuidar d’un dependent. En qualsevol cas, les persones que arriben des de fora d’Espanya han de fer una quarantena de 14 dies.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF