IAG compra per 1.000 M€ Air Europa, que quedarà sota el control d'Iberia

Amb l'adquisició es pretén convertir Madrid en un gran 'hub' aeri

IAG ha arribat a un acord amb Globalia per comprar tot el capital social d'Air Europa per 1.000 milions d'euros, que s'abonaran en efectiu al tancament de l'operació, segons ha anunciat aquest dilluns el hòlding aeri. IAG, que és la matriu de companyies com British Airways, Iberia, Vueling, Level i  Aer Lingus, ha comunicat l'acord aquest dilluns a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Amb la compra, Air Europa quedarà sota el control d'Iberia.

Segons han explicat les companyies, l a marca Air Europa serà conservada inicialment i la societat continuarà  sent un centre d'ingressos autònom dins  Iberia, dirigida pel conseller delegat d'Iberia, Luis Gallego .

El conseller delegat de Globalia, Javier Hidalgo, ha fet arribar un missatge als seus treballadors en què ha explicat l'operació i ha dit que està pendent de l'autorització de les autoritats de competència i que esperen aconseguir-la el segon semestre de l'any que ve. Mentrestant, Air Europa continuarà competint amb les aerolínies d'IAG. També assegura que el personal "continuarà operant dins IAG de manera separada, sense integració en cap de les altres aerolínies del grup IAG".

"Aquesta és una operació que garanteix el futur de la companyia i és una gran oportunitat per a tots els professionals del grup", ha insistit Hidalgo en la carta a la qual ha tingut accés l'ARA Balears. "Les operacions de manteniment i de 'handling' tindran assegurats els contractes a llarg termini" i "es mantindran els convenis i els drets històrics dels treballadors", ha afegit.

En concret, es pretén que, amb la compra, el hub de Madrid d'IAG es transformi en un "veritable rival" per als quatre hubs més grans d'Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres Heathrow i París Charles de Gaulle. L'operació suposarà el reposicionament d'IAG "com a líder" en el mercat del trànsit aeri entre Europa i l'Amèrica Llatina i el Carib, i oferirà unes "significatives potencials sinergies" en termes de costos i ingressos, ha indicat el hòlding IAG.

IAG desisteix de comprar Norwegian

El benefici per acció augmentarà durant el primer any complet i la rendibilitat sobre el capital invertit d'IAG pujarà en el quart any després del tancament, assegura l'empresa. S'espera que el tancament de la transacció tingui lloc a la segona meitat del 2020 després d'obtenir les autoritzacions oportunes.

Segons Willie Walsh, conseller delegat d'IAG, "l'adquisició d'Air Europa suposa afegir a IAG una nova aerolínia competitiva i rendible, fer de Madrid un hub europeu líder i permetre que IAG aconsegueixi el lideratge de l'Atlàntic sud, i així generar un valor financer addicional per als accionistes".

Per Javier Hidalgo, conseller delegat de Globalia, la incorporació de la seva empresa a IAG "suposa un enfortiment del present i futur de la companyia, que mantindrà la línia seguida per Air Europa durant els darrers anys". "Estam convençuts que serà un èxit que Air Europa s'incorpori a un grup com IAG, que ha demostrat durant tots aquests anys la seva aposta pel desenvolupament de les aerolínies que el componen i pel hub de Madrid".

Segons IAG, s'espera que l'adquisició generi guanys en el primer any complet després del tancament de l'operació i que augmenti la rendibilitat sobre el capital invertit d'IAG en els quatre anys següents. L'adquisició es finançarà amb deute extern. Després del tancament, s'espera que el deute net respecte del resultat brut d'explotació (ebitda) d'IAG sigui 0,3 vegades més gran com a resultat de l'operació, en comparació amb l'1,2 registrat al final del tercer trimestre del 2019.

IAG ha acordat pagar 40 milions d'euros en el cas que no s'obtinguin les autoritzacions reguladores pertinents i que alguna de les parts decideixi trencar l'acord. L'adquisició no requereix l'aprovació de la junta d'accionistes d'IAG. Els actius bruts d'Air Europa a 31 de desembre del 2018 eren de 901 milions d'euros. Els beneficis abans d'impostos atribuïbts a Air Europa per a l'exercici finalitzat el 31 de desembre del 2018 varen ser de 67 milions d'euros.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF