Experts aconsellen a les empreses de les Illes Balears que elaborin plans de contingència per fer front al Brexit

El pròxim 11 de desembre el Parlament britànic vota sobre l'acord signat amb la Unió Europea

La principal recomanació dels experts que han participat aquest dimarts a la jornada "L'empresa espanyola davant el Brexit" per a les empreses de les Illes Balears és que comencin a elaborar plans de contingència per fer front a la sortida de la Gran Bretanya de la Unió Europea, sobretot per mitigar el fort impacte que podria provocar arribar a dia 29 de març sense un acord entre aquestes dues parts.

El pròxim 11 de desembre el Parlament britànic votarà l'acord del Brexit, que podria implicar una sortida ordenada del Regne Unit i que facilitaria molt que les empreses s'adaptin a la nova situació, ja que es comptaria amb un període transitori de vint mesos per concretar aquest divorci.

Durant la jornada celebrada a la Cambra de Comerç de Mallorca, els participants han augurat que una sortida sense acord seria molt perjudicial  per a  la majoria de sectors  econòmics, tot i que s'han mostrat confiats  que  els acords bilaterals entre Espanya i el Regne Unit podrien limitar aquest impacte negatiu.

La presidenta de la CAEB  ha reconegut que hi ha "el perill real d'una sortida abrupta", tot i que considera que la demora en l'acord està incrementant la percepció d'uns majors costos. Per a Planas, l' impacte més gran  pot provenir del debilitament de l'economia de la Gran Bretanya "més del previst", per la qual cosa el turisme se'n pot veure afectat.

Ángeles  Sáez, assessora de la Secretaria d'Estat de Comerç i  Turisme , ha incidit en la necessitat de preparar -se, ja que  considera que a  partir  del Brexit el mercat  britànic  serà més complicat. Ha destacat que  és  necessari preparar-se també per la incertesa i per les dificultats que aniran sorgint. En la seva opinió, els plans de contingència han d'incloure diversos punts, com la situació dels treballadors provinents del Regne Unit, els processos de logística que es poden veure afectats per les noves fronteres; també caldrà familiaritzar-se amb els procediments i la legislació duanera, comprovar els crèdits i les assegurances, revisar els registres de marques o certificacions, etc.

El cap de la dependència regional de duanes de les Balears, Miquel  Morey , ha manifestat també la dificultat de fer previsions, però ha remarcat  que el Brexit pot tenir un fort impacte en molts d'àmbits, com la necessitat d'aportar certificacions per exportar a la Gran Bretanya, que fins ara no eren un requisit. També ha comentat que els aeroports es podrien veure molt afectats,  sobretot  pel que fa al control dels equipatges dels passatgers procedents del Regne Unit.

Turisme i aviació

Per la seva banda,  Carlos  Ruiz, director adjunt de l'oficina de  Turespaña  a Londres, ha explicat que fins ara els efectes del Brexit no s'han notat, però hi ha preocupació per la manera que  poden afectar a l'economia d'aquest país i a la capacitat dels ciutadans de continuar viatjant. L'únic que es nota, de moment, és que s'incrementa la venda de paquets turístics, ja que estan coberts  en cas de contingències que no permetin oferir el servei contractat.

Qui ha fet referència a més problemes puntuals que una sortida sense acord podria provocar ha estat David  Benito , subdirector de Transport Aeri de la Direcció General d'Aviació Civil, que ha destacat, per exemple, que les certificacions de seguretat pels avions de les aerolínies britàniques que emet l'Agència Europea de Seguretat  Aèria  ja no seran vàlids. També quedarà sense efecte la possibilitat que  les companyies britàniques volin lliurement a Europa i a l'inrevés. Així mateix, com que el capital britànic deixarà de ser considerat europeu algunes aerolínies que ara es consideren comunitàries podrien esdevenir estrangeres per aquest canvi de condició del seu accionariat britànic.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF