TURISME
Economia 11/05/2018

Creix un 21% en sis anys l’oferta d’hotels urbans a Palma

Ja hi ha més de deu mil places en hotels de ciutat

Antoni Oliver
5 min
Hi ha un equilibri entre l’oferta i la demanda en aquest tipus d’establiment turístic.

PalmaA Palma hi ha 65 hotels urbans, 5.250 habitacions i un total de 10.218 places, segons dades de l’Associació d’Hotelers de Palma i Cala Major, que, a més, subratlla que hi ha hagut en sis anys un 21% més d’oferta en aquests hotels. Ara per ara, hi ha un equilibri entre l’oferta i la demanda en aquest tipus d’establiment turístic. Amb vista a 2018 hi haurà 156 noves habitacions.

El president de l’associació, Javier Vich, destaca com a principals mercats el britànic, l’alemany, l’austríac i, els darrers anys, amb un creixement molt gran, l’escandinau. Així mateix, afirma que “des de l’any passat tenim clients dels Estats Units d’Amèrica i també dels països de l’est”.

És una clientela que aporta moltíssima qualitat a la destinació i que fa una despesa diària mitjana molt superior a la d’altres tipus de turistes i establiments.

Els hotels urbans són tots al nucli antic i n’hi ha un total de vint-i-dos, entre Canamunt i Canavall.

“Estic convençut, i també les dades ho demostren, que Palma, ara mateix, té el 90% de l’oferta de 4 estrellees. On més s’han obert hotels boutique és al nucli antic. A Madrid i a Barcelona hi ha aquesta oferta, però no s’estén pel nucli antic, com a Palma, que té una de les ciutats antigues millors i més grans”.

El client d’aquests establiments és un visitant molt sensibilitzat amb la ciutat, interessat per la gastronomia, que demana quins restaurants tenen estrella Michelin, que s’interessa molt per tota l’oferta cultural de la ciutat i, encara que s’estigui a Palma, li agrada visitar la costa nord i la Serra de Tramuntana: fa sortides a Sóller, a Deià, recorre tota la Serra i compra productes locals. També el consum el fa a les botigues del nucli antic.

“Aquests turistes tenen un efecte dinamitzador per al comerç. Així ens ho han dit els comerciants i que hi fan una despesa superior a la resta”, explica Vich.

El viatge el preparen ells directament perquè ja coneixen la destinació. Fan la reserva a l’hotel i després per internet construeixen el seu paquet de viatge. Hi ha un percentatge molt petit que sí utilitza una agència de viatges i compra el paquet. És a dir, majoritàriament són clients que es fan el viatge ells mateixos.

Fan una estada mitjana de dos dies. Venen de dijous a diumenge o de divendres a diumenge. En aquest tipus d’hotel també hi ha gent que ve amb creuers i que fa un vespre en un hotel. Quan el creuer surt de Palma o hi fa una escala sí que trien un hotel d’aquestes característiques.

“És per aquestes persones que només hi fan un vespre que surt una mitjana de dos dies, que sembla poc”, subratlla el president de l’associació.

Si a un client d’aquest tipus li comptam la despesa en origen, després la visita a Palma, dinar en un restaurant i les compres, estam en una mitjana de sis-cents euros el vespre, segur. És a dir, uns sis-cents euros cada dia. S’ha de tenir en compte que la despesa mitjana d’un turista és de 150 euros.

Molts d’aquests clients saben els restaurants als quals volen anar i ens demanen com anar-hi. És veritat que els restauradors han fet una aposta decidida per la qualitat. Cada vegada hi ha més persones que venen per anar a un determinat restaurant i que hi repeteixen visita.

Pel que fa al perfil d’aquests turistes, endemés del poder adquisitiu es caracteritza per tenir entre 35 i 65 anys. No és un perfil familiar, és més de parelles. De gent que ha viatjat molt, té molta experiència, sap on va. De cada vegada es nota més la fidelització d’aquests tipus de clients, “això és una passa important, hi ha hotels boutique que tenen clients que els visiten cinc vegades l’any. Hi ha, per exemple, el client que ve tres vegades dos dies o quatre vegades tres dies. Ja es comença a fidelitzar aquests tipus de visitant. Els que hi venen per feina es queden més als hotels convencionals, per exemple els del passeig Marítim”, assenyala Vich.

Les nacionalitats

Pel que fa als mercats el president dels hotelers de Palma destaca que “el mercat espanyol hi ve, no és el mercat principal d’aquest tipus d’hotel, però sí que és veritat que venen espanyols, amb una estada més curta i hi venen per visitar el nucli antic. S’ha de tenir en compte que “el nucli antic de Palma és un dels millors, i un dels més extensos”. Britànics, alemanys i escandinaus són els principals visitants.

Quant a si es pot arribar a una saturació, destaca que “no hi ha una saturació, el que passa és que, per exemple, quan plovia, la ciutat estava envaïda de turistes. Això sempre ha passat. El que passa ara té a veure amb els creuers. Hem de ser prudents amb el tema de la saturació, perquè parlam de tres carrers de Palma en què hi ha una sensació de massa gent. A més, a aquests turistes hem d’afegir, fins ara, l’impacte del lloguer turístic, que és un factor més que ajuda a sentir aquesta sensació de saturació. És en el lloguer turístic és on s’ha de posar el focus. L’Ajuntament ja ha fet la zonificació i aquesta demanda anirà cap als plurifamiliars, que és on ha d’estar aquest tipus de client. Els carrers més saturats serien el de Jaume III i el de Sant Miquel i la plaça de Cort”.

“Darrere un hotel al nucli antic, venen indústries que acompanyen els hotels. Hi ha casos de carrers que estaven absolutament morts per al comerç. S’ha obert un hotel i a la vora ja hi ha una tenda de decoració. S’hi ha obert una botiga i així hi ha hagut una dinamització comercial del carrer. Un hotel ha fet moure una petita indústria que ha revitalitzat un carrer. És molt important que en l’oferta que tenim al centre de Palma hi hagi negocis, botigues que donen vida al carrer i al barri”.

Respecte a si aquest client percep saturació, per exemple amb el trànsit destaca que “no al nucli antic, perquè és un zona de circulació restringida (ACIRE) i no hi ha molt de trànsit”.

“És veritat que a Palma tenim, de cada vegada més, més problemes d’accessibilitat en hores punta, el matí i l’horabaixa, però al nucli antic no hi ha aquest problema”.

Javier Vich destaca que “fins ara la demanda ha crescut a la mateixa velocitat de l’oferta. L’oferta ha anat assumint una demanda creixent. Aquest hivern passat han obert quatre hotels al nucli antic, si és veritat que els mesos de gener i febrer han tingut una ocupació discreta. Això vol dir que la demanda no va a la mateixa velocitat que l’oferta. Crec que hem arribat a un punt d’inflexió del creixement de l’oferta i de la demanda”, explica.

És un punt idoni, perquè hem de tenir en compte una cosa molt important, que són els congressos. Tenim un Palau de Congressos, amb una marca tremenda i amb un equip directiu que és molt professional.

Això fa que hi hagi un mercat que abans no teníem -o no amb aquesta magnitud-, que és el de congressos. Aquí el que vull apuntar és que a la Platja de Palma, hi ha hotels de primer ordre, de quatre i cinc estrelles, que abans no hi havia. Aquesta oferta hotelera de la Platja de Palma, la clientela natural de la qual encara és de sol i platja, de cada vegada més s’acosta a la ciutat.

“Pel que fa al turisme de congressos, tenim una oferta que comprèn Palma, Llucmajor i Calvià, així que, per captar aquest tipus de turisme, pens que hi ha una oferta bastant consolidada”, puntualitza Javier Vich.

stats