El debat català dels peatges s’estén a Espanya

L’executiu de Pedro Sánchez admet la possibilitat de cobrar per l’ús de les autovies gratuïtes

Cobrar un peatge simbòlic a les autovies gratuïtes de l’Estat. Aquest va ser el globus sonda llançat ahir pel govern espanyol en funcions, que ràpidament va generar tot tipus de reaccions, a favor i en contra. El debat sobre el peatge a les vies d’alta capacitat, fins ara centrat bàsicament a Catalunya, s’ha estès, ara sí, a la resta de l’Estat.

El debat es va iniciar quan aquest dimarts el diari El País va publicar una informació en què afirmava que l’executiu de Madrid es plantejava cobrar un peatge simbòlic a les autovies fins ara gratuïtes, per dedicar així els recursos generats al seu manteniment. El govern espanyol no ho va desmentir. Al contrari, els ministres en funcions de Foment, José Luis Ábalos, i d’Hisenda, María Jesús Montero, van admetre la possibilitat que es creï aquest peatge, malgrat que van deixar clar que encara no s’ha iniciat cap procés.

Ábalos va recordar que en l’anterior legislatura es va plantejar crear una subcomissió al Congrés per estudiar-ho, però no es va arribar a constituir. I va recalcar que mantenir la xarxa viària d’alta capacitat de l’Estat té un cost de 1.100 milions anuals. La ministra d’Hisenda va completar l’argument dient que s’analitzen fórmules “que permetin una millor conservació de les carreteres”, malgrat que encara no hi ha cap proposta concreta.

A Catalunya el debat no és nou. Des del govern s’ha plantejat més d’un cop instaurar un model de vinyeta que, amb un pagament anual, permetria circular per totes les vies d’alta capacitat i la recaptació de la qual podria dedicar-se al manteniment de les vies, a pagar els peatges -explícits o a l’ombra- encara vigents i, fins i tot, a fer noves inversions. No obstant això, no hi ha un model clar, ja que la vinyeta podria ser un pagament pla i anual, o per ús, cosa que implicaria instal·lar tecnologia a les vies per cobrar als que hi circulessin.

Reaccions
El pagament per ús a totes les vies d’alta capacitat sempre ha estat defensat per la patronal catalana del sector, la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), que, a més, creu que així s’aconseguiria fer homogeni un sistema ara molt desequilibrat, ja que Catalunya, amb 630 quilòmetres d’autopistes de peatge, té gairebé el 20% de totes les vies de pagament de l’Estat, mentre que només disposa d’un 5% dels més de 13.000 quilòmetres d’autovies gratuïtes que hi ha al conjunt d’Espanya.

Dimarts la patronal espanyola de grans constructores, Seopan, també va qualificar de “beneficiosa” la proposta del govern espanyol de cobrar un peatge simbòlic. En canvi, la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya va rebutjar pagar per circular per les autovies. El seu argument és que el sector del transport ja contribueix prou al manteniment de les vies amb l’impost sobre els hidrocarburs. A més, la patronal del transport argumenta que un peatge afectaria els costos del sector i això comportaria pràcticament un augment del preu de tots els productes. L’associació de consumidors Facua també es va mostrar contrària a un peatge.

El debat coincideix amb la fi dels primers peatges a Espanya. Des del novembre passat l’AP-1, de Burgos a Armiñón, és gratuïta, i a partir de l’1 de gener s’aixecarà el peatge de l’AP-7 entre Salou i Alacant i de l’AP-4 entre Sevilla i Cadis. I el 2021 serà gratuïta l’AP-7 entre la Jonquera i Salou, i l’AP-2 fins a Saragossa. Les autopistes revertiran en l’Estat i caldrà resoldre el seu manteniment.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF