INFRAESTRUCTURES
Dossier 19/09/2015

L’esquerra posa fi a les macrorotondes de Menorca

El Consell decideix rescindir el contracte a la constructora actual i abandonar el projecte del PP

Llorenç Allès Camps
3 min
El Consell de Menorca decideix formular un nou projecte per a la carretera general més reduït i ajustat al territori.

CiutadellaEl mes d’abril, qui llavors era president del Consell de Menorca, Santiago Tadeo, afirmava en una entrevista a aquest diari que “governi qui governi, no modificarà ni una coma del projecte de la carretera general perquè és la intervenció mínima possible”. Cinc mesos després, l’esquerra ha fet pública la seva fórmula no només per tocar alguna coma del projecte de reforma que havia engegat el PP, sinó per aturar-lo del tot i poder executar el seu model. El govern presidit per Maite Salord negocia ja la rescissió del contracte amb l’empresa que executa les obres segons el projecte deixat pel PP. Una vegada rescindit el contracte, també quedarà sense validesa el projecte. I llavors tocarà tornar a començar.

L’esquerra havia fet de la carretera general un dels seus cavalls de batalla quan era a l’oposició, i en campanya va repetir constantment que, si governaven, es reformularia el projecte de les rotondes que havia posat en marxa el PP. Les urnes, efectivament, van situar PSOE, MÉS per Menorca i Podem al govern, i llavors va arribar el moment de fer realitat la seva promesa. I no era fàcil. Ara, després d’estudiar les possibles sortides, el Consell ja té clar què ha de fer.

Rescindir el contracte implica negociar amb l’empresa Antonio Gomila i amb Dragados per arribar a un acord satisfactori per a ambdues parts. La negociació té diversos elements que poden marcar-ne el final. Per una banda, el retard en l’execució de les obres. A dia d’avui, just hi ha construït un 20% del projecte, per bé que en teoria les obres haurien d’estar acabades a final d’any. Per altra banda, els constructors van demanar, poques setmanes després de començar a treballar sobre el terreny, un increment del 38% del pressupost que hi havia per a l’obra, malgrat que la legislació només permet un augment del 10%. Aquests dos elements seran claus durant la negociació, que segons la presidenta del Consell i responsable de Carreteres, Maite Salord, no ha de ser llarga. De fet, confia que la propera setmana ja hi haurà notícies.

I aquestes notícies, afegeix, no han de significar forçosament el pagament d’una indemnització a la constructora. L’objectiu -no oficial- és pagar la constructora només per aquella obra que s’ha fet, i no per les feines que tenia encarregades i que no s’han executat. Caldrà veure com rep l’empresa aquest posicionament i si facilita un acord.

El PP ja ha expressat els seus dubtes sobre aquesta operació. “No volem que la carretera es converteixi en un segon Cesgarden i els menorquins acabin pagant per una decisió política”, apunta la portaveu Salomé Cabrera. Els conservadors asseguren estar “preocupats” per si la rescissió del contracte implica la demanda d’una indemnització per part de la constructora. En aquest sentit, Cabrera afirma que “farem un seguiment exhaustiu de la documentació, els informes i totes les passes que es facin per evitar costos milionaris, ja que fins ara el procediment administratiu ha estat impecable”.

Quin serà el nou model?

Una vegada rescindit el contracte i oblidat el projecte del PP, l’esquerra haurà de posar damunt la taula el seu model per a la carretera general. I açò pot passar a finals d’enguany. Maite Salord confia a tenir llavors el seu projecte, per tal de començar-ne la tramitació i complir el nou calendari amb el Ministeri de Foment, que preveu que les obres hauran d’estar acabades a finals de 2017. I com serà aquest projecte? “Volem reduir l’actuació per ajustar-la a les dimensions de Menorca i a la condició de Reserva de la Biosfera. Hi ha solucions tècniques viables”, apunta la presidenta. L’única pista que ha donat és que “podrem oblidar les macrorotondes”.

Ara bé, l’esquerra es troba amb un projecte iniciat i unes obres que han deixat la seva petjada en el terreny. Un dels principals reptes del nou projecte serà encaixar aquestes actuacions, especialment a les rotondes de La Argentina i de Rafal Rubí. En aquest sentit, el portaveu del GOB, Miquel Camps, creu que “s’hauran de plantejar solucions tècniques per integrar aquestes estructures al paisatge. Tenim l’oportunitat que Menorca adopti un model de carreteres que sigui exemple d’integració paisatgística i compleixi un dels requisits d’una Reserva de la Biosfera, que és precisament donar exemple”.

Mentre la maquinària per canviar el projecte de carretera ja està en marxa, el PP continua defensant el seu model. Salomé Cabrera manté que “el nostre projecte no tenia cap caire polític, fou redactat per tècnics i passà tots els controls ambientals. Si hagués anat contra la Reserva de la Biosfera, ni l’haguéssim volgut fer, tampoc no ens l’haurien deixat fer”. La portaveu popular ha tornat a comprar les obres que havien iniciat entre Maó i Alaior amb el desviament de Ferreries. “Allà es feren dues rotondes totalment innecessàries i es foradà una muntanya, cosa que va fer que es modificàs el paisatge més del que era necessari. El nostre projecte era correcte tècnicament, legal, integrat a l’entorn i no hagués tingut impacte sobre el paisatge”.

stats