Arts escèniques
Cultura 12/01/2022

La xilena Manuela Infante porta el foc i les barricades al TNC

'Fuego fuego' explora la capacitat destructiva i transformadora dels incendis al segle XXI

2 min
Una escena de l'espectacle 'Fuego Fuego'

BarcelonaDes de fa uns anys, la dramaturga i directora xilena Manuela Infante es dedica a estudiar la relació dels humans amb tot el que no és humà. Ho ha fet des de dalt de l'escenari amb espectacles com Estado vegetal, on explorava com senten i es comuniquen les plantes, i Realismo, centrat en els objectes quotidians. Infante ha treballat amb vegetals, pedres, roba i líquids. Ara volia parlar de violència i, per això, va posar el focus en el foc. "Quan penso en no humanitat i violència em venen al cap les protestes de Xile del 2019, que van omplir els carrers de barricades i de foc", explica Infante. Fuego fuego s'estrena aquest divendres a la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya, on s'estarà fins al 6 de febrer.

A través del comportament del foc, l'espectacle reflexiona sobre els abusos socials patits per la societat xilena en les últimes dècades. "Els manifestants es defensaven de 30 anys de violència, però el debat era si aquella forma, el foc, era la correcta", diu Infante. Fuego fuego també parla dels danys humans sobre la naturalesa i, en concret, dels incendis forestals. El 2017, més de mil habitatges del poble xilè de Santa Olga van quedar completament calcinats arran d'un foc descontrolat. "La naturalesa de Xile és meravellosa, però també està molt explotada i devastada. M'interessava abordar com els éssers humans i no humans són explotats de la mateixa manera, i com tot plegat es pot mirar des dels ulls del foc", afegeix Infante.

Veus que s'inflamen i es cremen

Infante s'ha acompanyat d'un actor xilè, Héctor Morales, i d'una actriu catalana, Núria Lloansi, per donar forma al muntatge. "Treballem molt amb improvisacions per generar material, però després l’espectacle és molt precís", assenyala Lloansi. Els seus personatges són persones que deambulen en un deliri provant de descobrir què ha passat i on són. Alguns estan enmig d'una protesta, d'altres es troben en ple incendi de la pròpia casa, es volen cremar a l'estil bonze o han patit alguna opressió. Són veus que "creixen i s'apaguen, s'inflamen i es cremen", com el foc, diu Morales.

A l'escenari, l'estètica del muntatge imita el comportament del foc en un incendi i les seves oscil·lacions. "El foc és fascinant, perquè té un caràcter ambivalent: destrueix, però també transforma", subratlla Infante. Amb aquest espectacle vol ampliar la seva recerca creativa al voltant "del que és humà i del que no ho és" per entendre "com ens relacionem amb la diferència", precisa la dramaturga.

La seva presència al TNC forma part d'un acord de col·laboració del teatre amb el festival xilè Santiago a Mil per intercanviar espectacles i creadors. Infante agraeix que, malgrat la pandèmia, el TNC hagi mantingut el muntatge a la cartellera i s'ha queixat que altres teatres i festivals europeus no programen artistes internacionals al·legant com a motiu la crisi sanitària. "Que un festival o un teatre avui insisteixi en mantenir la programació internacional és un gest polític que s'ha de veure així i celebrar", subratlla.

stats