Arts Escèniques
Cultura 20/06/2023

Les Tutories Teatrals del Principal, una eina que obre la ment dels estudiants

Aquest programa educatiu del teatre Principal de Palma tanca a partir d'avui l'edició d'enguany amb diferents representacions de centres educatius que hi han participat

3 min
Un dels assajos de les representacions que es duran a terme aquests dies a la Sala Petita del Teatre Principal

PalmaArriba el final de curs i, amb ell, nombrosos actes per tancar-lo. Entre ells, el que tindrà lloc avui horabaixa al teatre Principal de Palma que posarà la cirereta a l’edició d’enguany de les Tutories Teatrals, un programa amb què diferents centres educatius de les Balears han duit a terme el procés d’aixecar un muntatge teatral a partir de tres obres creades especialment per aquestes tutories per part de tres dramaturgs de les Balears. 

Teatre per tractar experiències reals

Una d’elles és Les marginades, obra creada per Marina Bennàssar-Collado on s’explica la història d’unes al·lotes que decideixen posar en marxa un equip de futbol no mixt. “En aquell moment jo feia futbol a Barcelona amb un equip que es feia dir Futbolleres, i jugant amb elles vaig pensar que era bona idea basar la història en un col·lectiu de dones dissidents”, explica l’autora, “perquè, a més, en un institut s’estableixen moltes dinàmiques pel que fa a relacions. Els patis, per exemple, normalment estan ocupats pels al·lots mentre que les al·lotes solen esser a un racó, assegudes, sense tanta activitat. Vaig voler girar aquests patrons per veure què passava”. El resultat ha estat que en un dels centres on s’ha treballat amb aquest text ha servit, entre altres coses, per reflexionar al voltant d’una situació real. 

“Hi ha un moment de l’obra en què es barallen per si el camp de futbol ha de ser per als nins o per a les nines”, explica Marisa Cerdó, professora de l’IES Son Pacs, un dels participants de les Tutories Teatrals, “i aquí havia passat una cosa similar. Havien volgut fer un Tik Tok al camp de futbol, a una de les nines li van agafar el mòbil i li van llançar i es va rompre. Vàrem pensar que ho podíem incorporar per treballar-ho i na Marina hi va estar d’acord. Això ens va permetre treballar sobre una experiència que havíem viscut i també sobre les emocions que havia generat”. 

Els alumnes de l'IES Baltasar Porcel d'Andratx durant el muntatge de l'obra La jerarquia de l'amor d'Ann Perelló

Referents per als adolescents

També destaca el teatre com una eina pedagògica fonamental Maria Magdalena Pons, professora de l’IES Baltasar Porcel d'Andratx, centre amb una llarga tradició vinculada a les arts escèniques. Allà han treballat amb el text La jerarquia de l’amor, d’Ann Perelló, i ho han fet amb una quinzena d’alumnes d’entre 14 i 16 anys que formen part del grup de diversificació. “Aquests projectes et donen eines i recursos molt diversos. És una eina que, a més d’implicar-los en el procés del muntatge, els obre la ment a professions que potser no se’ls haurien ocorregut mai perquè coneixen tot tipus de professionals vinculats al món del teatre. I, al cap i a la fi, el que cerca un adolescent són referents”, explica Pons. 

Treball multidisciplinari

Tanmateix, però, una de les novetats de l’edició d’enguany de les tutories teatrals era que no anaven dirigides només als instituts, sinó que també n’han format part diferents col·legis, entre ells el CEIP Vora Mar. Cati Cifre n’ha estat la docent responsable. “Acabava d’arribar al centre i no sabia molt bé on em ficava amb aquest projecte, la veritat, a més que per una sèrie de circumstàncies personals ha estat un any complicat, però ha estat tot un repte i els nins de seguida es van engrescar i s’ho han pres molt seriosament”. En aquest cas eren un total de 25 nins que dedicaven una hora per setmana a aquest projecte. Per escollir els participants, es va fer un càsting entre tots els alumnes de cinquè. “Han fet miracles”, diu Cifre. “Eren nins que no havien fet teatre mai i tots hem vist que tenen molt de potencial”. Un dels que així ho varen destacar va ser Víctor Uwagba, autor del text que han treballat, La promesa de n’Olurombi, que va fer una visita al centre en el marc del projecte de les tutories teatrals.

“Per a mi ha estat tot molt positiu i ha fet que estimi encara més la meva professió”, explica la professora, “a més que l’obra parla d’un tema tan important com el canvi climàtic, i permetia fer una feina multidisciplinària. Per exemple, els infants van fer el seu propi vestuari i també vàrem anar a cercar canyes a l’Albufera per folrar una capsa de cartró que simbolitza una cabanya africana. Divendres ho vàrem representar per als alumnes i estaven tots eufòrics només de pujar a l’escenari. Imagina’t quan ho facin al Principal!”. I és que algunes d’aquestes peces es representen aquests dies a la sala Petita del teatre Principal de Palma en el marc del Festival Tutories Teatrals. La versió de La promesa de n’Olurombi que han fet els alumnes del CEIP Vora Mar es podrà veure demà a les 18 h. 

stats