Crítica d'òpera

Feina (de nou) ben feta de la Fundació Òpera Catalunya

Una 'Turandot' ben preparada i ben plantejada tanca la temporada 2023-2024

2 min
Una escena de 'Turandot', al Teatre la Faràndula de Sabadell.
  • Direcció musical: Daniel Gil de Tejada.
  • Direcció escènica i vestuari: Carles Ortiz.
  • Amb Maribel Ortega, Antonio Lliteres, Ivana Ledesma, Jeroboám Tejera, Jordi Casanova, Carles Daza, Jorge Juan Morata, Marc Sala, Cristòfol Romaguera, el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l'Orquestra Simfònica del Vallès.

Els qui fa poc més de trenta anys que seguim la trajectòria d’Amics de l’Òpera de Sabadell (integrats dins de l’actual Fundació Òpera Catalunya), n’hem vist de tots colors, amb tota mena d’alts i baixos qualitatius. Però des d'en fa una vintena que l’entitat no deixa de sorprendre’ns per la qualitat d’unes propostes que parteixen del risc i que sempre arriben a bon port. I és que als muntatges d’òperes molt programades a la capital del Vallès Occidental (i que després s’han presentat arreu del territori) se-n'hi sumen d’altres que, si bé de repertori, són de gran dificultat: Les contes d’Hoffmann, Otello, Don Carlo, les òperes de Mozart i ara, de nou, Turandot, després de les funcions del 2015.

La mateixa producció (signada per Carles Ortiz) i la mateixa direcció musical (a càrrec de Daniel Gil de Tejada) s’han presentat ara, com a cloenda de la temporada, centrada en un Puccini que tornarà a Sabadell aquesta tardor amb La bohème per tancar l’homenatge al compositor, en ocasió del centenari de la seva mort.

També va ser fa nou anys que Maribel Ortega assumia el rol de la “princesa de gel”. Ara hi ha tornat, amb una veu ben timbrada i amb bona projecció i amb el paper molt més madurat. Davant seu, un Calaf potser més líric que dramàtic, més volàtil que no pas spinto, i és que Antonio Lliteres canta segur, amb intenció expressiva, però potser sense la robustesa que demana el rol del príncep desconegut.

Grata sorpresa la de la soprano argentina Ivana Ledesma, una Liù suficientment delicada en les seves intervencions, especialment en l’ària amb la qual Puccini va deixar inacabada la partitura (Tu che di gel sei cinta). I molt bé la resta del repartiment, integrat per Jeroboám Tejera (Timur), Carles Daza, Jorge Juan Morata i Marc Sala (Ping, Pang i Pong) i Jordi Casanova (Altoum).

A l’eficaç tasca de Daniel Gil de Tejada cal afegir-hi la del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, de la Coral de l’Escola Sant Nicolau i de l’Orquestra Simfònica del Vallès, en el marc de la clara i nítida escenificació del citat Ortiz (també figurinista). Un espectacle ben preparat, ben plantejat i que fa pensar en la bona continuïtat de la Fundació Òpera Catalunya després de l’etapa capitanejada amb tossuderia i excel·lència per Mirna Lacambra, permanent ànima d’un projecte que ens ha regalat realitats de qualitat, com aquesta Turandot sabadellenca, i que en el seu periple per diverses poblacions del país reserva grans sorpreses amb els repartiments alternatius. Enhorabona a tothom per aquesta feina, de nou, tan ben feta.

[Turandot es representarà al Teatre La Faràndula de Sabadell els dies 19 i 21 d'abril, al Teatre Tarragona de Tarragona el 26 d'abril, al Palau de la Música de Barcelona el 27 d'abril i l'11 de maig, al Teatre L’Atlàntida de Vic el 28 d'abril, al Teatre Kursaal de Manresa l'1 de maig, al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès el 3 de maig, al Teatre Auditori de Granollers el 5 de maig, a l'Atrium de Viladecans el 10 de maig, al Teatre Fortuny de Reus el 14 de maig i al Teatre Municipal de Girona el 17 de maig.]

stats