'Els anys dels tebeos', l'exposició que repassa la història del còmic espanyol

La capella de la Misericòrdia acull una mostra de vinyetes originals des dels anys 30 fins als 70

'El Capitán Trueno', 'Zipi y Zape', 'Mortadelo' o 'Esther' són personatges que estan dins la memòria col·lectiva de diverses generacions i a partir d'avui fins al 28 d'octubre habiten les parets i vitrines de la capella de la Misericòrdia. El col·leccionista de còmics Jaume Vaquer ha desempolsat 101 exemplars originals, entre pàgines, portades i quadernets, del seu fons, que inclou més d'un miler de documents. És, possiblement, la col·lecció més gran d'aquest tipus de tot l'Estat.

"Aquesta és una exposició bastant significativa perquè va directament a la memòria sentimental de molta gent i de moltes generacions" ha afirmat Pere Joan, president del Clúster de Còmic de Mallorca. Precisament, aquesta mostra arranca les activitats del Còmic Nostrum, que es durà a terme entre el 25 i el 28 d'aquest mes.

El recorregut de l'exposició s'inicia amb el mític TBO, que si bé no va ser la primera revista d'historieta espanyola, que és Granizada, de la qual hi ha un exemplar del 1880, és la que va donar el nom popular a les publicacions. L'itinerari continua amb les publicacions de l'editorial Bruguera, on trobam una de les primeres pàgines de 'Mortadelo y Filemón', que data dels anys 50, o un dels altres personatges d'Ibañez, 'Don Pedrito'. Menció i parets a banda mereix, per al col·leccionista i també comissari de la mostra, la secció d'aventura de Bruguera i el seu personatge més famós, 'El capitán Trueno'. L'escola valenciana, que juntament amb Barcelona fou l'altre gran centre del còmic espanyol, mostra històries de 'Pumby', 'Jaimito' i 'Roberto Alcázar y Pedrín', entre d'altres. 

Vaquer ha dedicat un apartat a "les coses rares", on s'exposen obres de petites editorials de l'època com Grafidea o Marco sota l'epígraf 'Els franctiradors'. El recorregut conclou amb la part dedicada als 'Nous aires' que inclou peces dels anys 60 i 70 i que es caracteritzen per l'aparició de les agències, amb les quals els autors espanyols treballaven per a altres països. 

Pere Joan ha recordat que el còmic fou una indústria molt forta i estricta, amb cents de mils d'exemplars editats cada setmana. "Molts d'autors feren avançar el llenguatge de la historieta tan narrativa com gràficament adreçada a nins, joves i adults, des de la postguerra fins als 70", ha comentat el president del Clúster.

Per tant, l'exposició mostra l'evolució de les historietes, que en els seus inicis s'adreçaven a tot tipus de públic mentre que amb el temps, i principalment a partir dels 70, es dirigiren cap al còmic d'autor i cap a un lector més adult.

"És molt educativa perquè pots veure com van evolucionant les temàtiques, et permet fer un viatge molt curiós pels canvis socials i veure, per exemple, com es representen la dona o les altres races. Des d'un punt de vista històric té molt de suc", ha dit Vaquer. La mostra ja ha estat exhibida el 2012 a Avilés i el 2014 a la Corunya, i el col·leccionista ha explicat que "cada vegada que la faig, com que he aconseguit més peces, és millor". Per una altra banda, Vaquer participarà el gener en el prestigiós Festival Internacional de Còmic d'Angulema amb una peça de la seva col·lecció del dibuixant Richard Corben en la retrospectiva que es dedicarà a aquest autor.

Tant Vaquer com Pere Joan han aprofitat per reivindicar la creació d'un centre expositiu a l'illa dedicat al còmic. Han assenyalat que és un desig del Clúster disposar d'un espai per a una col·lecció permanent, mostres temporals, presentacions i altres activitats.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF