Pep Tosar dirigirà la nova etapa del Teatre del Raval
Empar López traspassa la sala després de 17 anys perquè no va rebre la subvenció triennal de la Generalitat
BarcelonaEl Teatre del Raval canvia de mans. Empar López, que l'ha dirigit durant disset anys, tira la tovallola per la manca de viabilitat econòmica del projecte, atès que no va rebre la subvenció triennal de la Generalitat que havia obtingut fins al 2023. El comiat no suposarà que tanqui el teatre, situat al centre de Barcelona, al carrer Sant Antoni Abat. Segons ha pogut saber l'ARA, Pep Tosar dirigirà la sala en la nova etapa.
Pep Tosar (Artà, 1961) és un actor, dramaturg i director escènic de trajectòria reconeguda i també té experiència en la gestió d'un teatre, perquè va dirigir el Círcol Maldà del 2008 al 2013, d'on va sortir amb l'esperança de trobar un altre espai per fer el seu teatre. Després d'una dècada, l'ha trobat al Raval. Com en aquella etapa, gestionarà la sala juntament amb Evelyn Arévalo. Tosar ha explicat a l'ARA que enceten el projecte "amb il·lusió", però encara amb incertesa sobre la data de reobertura, perquè tot just estan pendents dels tràmits administratius per fer unes obres de certa envergadura que en canviaran la fesomia.
Per això Tosar encara no vol detallar el seu projecte artístic. "Jo faré el que sé fer -afirma-. Cada dia som més grans i tenim més ambició creativa i ganes d’evolucionar el nostre estil, personalitat i llenguatge". El segell de Pep Tosar es fonamenta en un teatre d'alt voltatge literari, poètic, a partir d'adaptacions de l'obra d'autors com Antonio Tabucchi, Thomas Bernhard, Anton Txèkhov i Patrick Süskind (aquell mític Sa història des Senyor Sömmer) i també Guillem d'Efak, Blai Bonet i Vicent Andrés Estellés, obres que darrerament s'han pogut veure en sales com el Teatre Romea i el TNC.
"No optar per un teatre més fàcil ja és un risc incorporat", reconeix el director. "Ens tirem a una piscina olímpica", diu Tosar, conscient que aquesta aventura "és un risc a tots nivells", per la necessitat d'atraure tant el públic com els ajuts públics. Les pròximes setmanes i mesos seran claus per anunciar la reobertura de la sala, que podria canviar de nom, i les línies de programació.
Final d'etapa
Empar López va tancar la seva etapa al juliol, però ho ha anunciat aquesta setmana, després de signar el traspàs. López explicava a l'ARA que no plega per voluntat pròpia ni per problemes amb el propietari de l'espai –que és el bisbat de Barcelona, perquè la sala forma part de la parròquia de Nostra Senyora del Carme–, sinó perquè l'empresa no ha rebut la subvenció triennal per al període 2023-26 i no es veu amb cor de continuar sense aquest suport per a produccions pròpies. El període 2021-2023, la sala havia rebut un import de 54.675 euros de la Generalitat per fer produccions. "La temporada passada ha sigut duríssima i és una decisió dolorosíssima, però no ens podem permetre continuar sense ajudes". La temporada passada van tenir 9.000 espectadors, una ocupació del 34%, amb un preu mitjà d'entrada per sota dels 16 euros.
La seva línia teatral se centrava en traduccions de clàssics al català i versions de musicals en català. Els musicals La vampira del Raval, Goodbye Barcelona i Germans de sang van ser tres de les campanades musicals. Més recentment, han tingut èxit les versions teatrals de pel·lícules clàssiques com Testimoni de càrrec, El miracle d’Anne Sullivan i 12 homes sense pietat. "Crec que l'administració hi hauria d'haver posat més interès", diu López, que té previst emprendre altres projectes teatrals fora de la sala i mantenir viva la Mostra de Teatre de Barcelona, que va fundar fa vint-i-sis anys.