Cultura 08/06/2021

Recuperen el llegat musical de la compositora mallorquina Matilde Escalas i Xamení

Els estudis Casmusic s'han encarregat de la producció del disc, que ha estat possible gràcies a la col·laboració de la família d'Escalas

3 min
El quadre 'Al costat de la porta de Sant Antoni', de Santiago Rusiñol, en què hi apareix Matilde Escalas.

PalmaMatilde Escalas i Xamení (Palma, 1870 – 1936) fou una compositora mallorquina contemporània d'autors tan coneguts com Enric Granados, Isaac Albéniz i Eric Saite, entre molts altres artistes. Els conegué durant les seves estades a Barcelona, on l'enviaren a estudiar ben prest, i a París. Mantingué una estreta relació amb l'artista Santigo Rusiñol, que la va pintar en uns cinc quadres, com ara Miss MacFlower o Al costat de la porta de Sant Antoni.

Aquest dimarts s'ha presentat a la Misericòrdia el disc d'aquesta compositora, que també va ser intèrpret i pedagoga. Es tracta del "primer enregistrament mundial" de la seva obra, segons afirma Francesc Blanco, que ha fet sonar el piano en el disc. De la producció se n'ha encarregat la musicòloga Eugènia Gallego, dels estudis Casmusic –que ja s'havien encarregat de la gravació d'obres de Baltasar Samper. El tenor José Manuel Sánchez també forma part del projecte.

A manera d'homenatge, i per donar continuïtat a la feina, s'ha organitzat una gira en què s'interpretaran les obres per a veu i piano, amb el tenor José Manuel Sánchez i el pianista Francesc Blanco.

Calendari de concerts
  • 11 de juny Teatre Principal de Santanyí, a les 19.30 hores
  • 12 de juny Centre de Cultura de Sa Nostra de Palma, a les 18 hores
  • 13 de juny Pati de l'Ajuntament de Pollença, a les 12 hores
  • 18 de juny Sa Congregació de sa Pobla, a les 19 hores. Concert emmarcat dins el festival MallorcÒpera, patrocinat per l'Agència Estratègica de Turisme de les Illes Balears
  • 20 de juny Edifici polivalent de Campos, a les 19.30 hores
  • 26 de juny Parròquia de Sant Bartomeu de Sóller, a les 20 hores

Ja feia estona que des de Casmusic cercaven partitures de Matilde Escalas. Havien trobat quatre obres inèdites en diverses biblioteques nacionals. Amb això, van decidir emprendre el projecte per retre homenatge i reivindicar el patrimoni musical d'aquesta compositora mallorquina.

Maria Teresa Escalas, neboda neta de la compositora, va trobar fa cinc anys el fons de manuscrits de Matilde a Cal Reiet, una casa de Santanyí on es reunia la família. Així, Eugènia Gallego va tenir accés al fons musical manuscrit inèdit gràcies a l'interès de la neboda neta d'Escalas per donar a conèixer el seu llegat musical. El que va venir després fou la feina de l'equip format per Gallego, Blanco, i Sánchez: les obres s'havien de transcriure perquè eren manuscrites, a més d'establir un contacte estret i continu amb la família.

A la presentació d'aquest dimarts hi han assistit el director insular de Política Lingüística del Consell de Mallorca, Lluís Segura, el tenor Sánchez, el pianista Blanco i la neboda neta de Matilde Escalas, Teresa.

El pianista Francesc Blanco, el responsable de Política Lingüística, Lluís Segura, Teresa Escalas i el tenor José Manuel Sánchez.

La compositora Matilde Escalas i Xamení

Filla de l'apoderat de banca Jaume Escalas i de Rosa Chamení, Escalas va créixer en una família nombrosa i en un ambient musical i cultural refinat. Començà a estudiar música a Palma, però ben aviat la van enviar a Barcelona per a ampliar la seva formació, en veure que tenia molta sensibilitat i aptituds per la música i l'art. El 1882 ja estudiava composició amb Felip Pedrell. Va compartir temps i espais amb els artistes inquiets i bohemis de la Renaixença, i conegué Isaac Albéniz i Rusiñol en aquestes trobades. Va viure a París, on coincidí amb Eric Satie.

La compositora passava temporades a la residència familiar de Santanyí els estius, mentre que els hiverns els vivia a Palma. Se sap que la família organitzava concerts per a grups de gent reduïts; ella s'asseia al piano i les germanes cantaven les composicions. El 1914 va rebre el nomenament provisional de professora de música a l’Escola Normal de Mestres de Palma.

Francesc Blanco explica que de la seva obra, encara que se n'hagi conservat molt poca, se li intueixen influències del Romanticisme, "tot i que ja seria postromanticisme". També es va emmirallar en els modernistes, i en la música italiana de l'època. "En definitiva, la seva música és de saló, d'inspiració popular, pensada per tocar en entorns familiars. Les lletres que escrivia són molt romàntiques i parlen d'amors impossibles", diu el pianista.

Part de l’obra de Matilde Escalas es perdé en l’incendi de la casa del seu germà durant la Guerra Civil i, de les obres que va compondre, només se’n conserven unes cinquanta partitures, tant manuscrits com edicions, més alguns originals d’obres editades.

stats