Arts escèniques
Cultura 03/09/2021

La nova temporada dels teatres de Focus és de les dones

Hi presentaran espectacles les dramaturgues Marta Buchaca i Cristina Clemente, les directores Sílvia Munt i Carme Portaceli i actrius com Emma Vilarasau, Marta Marco i Mar Ulldemolins

3 min
Emma Vilarasau en una escena d'Eva contra Eva'

BarcelonaLa nova temporada dels teatres barcelonins de Focus porta implícit un reconeixement al talent de les actrius, dramaturgues i directores del país, i serà un festí per al públic. Mar Ulldemolins coprotagonitza amb David Verdaguer Començar, de David Eldridge, a les ordres de Pau Carrió; a La Villarroel a partir de la setmana que ve. Emma Vilarasau, Nausicaa Bonnín i Míriam Alamany ja estan fent les primeres funcions d’Eva contra Eva al Teatre Goya. També ha arrencat Carrer Robadors al Teatre Romea, al repartiment de la qual hi ha Elisabet Casanovas i Anna Castells. La profusió d’artistes destacades continuarà en els pròxims mesos: al novembre Cristina Genebat, Marta Marco i Nora Navas protagonitzaran la nova comèdia de Javier Daulte a La Villarroel a les ordres de Sílvia Munt, Les irresponsables; i a continuació arribarà al mateix teatre L'oreneta, l’esperada versió catalana de La golondrina, de Guillem Clua, amb Emma Vilarasau en el paper que va fer Carmen Maura. I sense sortir de La Villarroel, Marta Buchaca és l’autora, directora i productora de Rita, una tragicomèdia sobre dues germanes que han de decidir sobre la mort de la mare, que Mireia Portas i Sara Espígul protagonitzaran el maig del 2022. En paral·lel es podrà veure un altre espectacle, Una teràpia integral, de la dramaturga i directora Cristina Clemente, a quatre mans amb Marc Angelet. Al repartiment hi ha quatre pesos pensants: Àngels Gonyalons, Maria Molins, Abel Folk i Roger Coma, tot ells implicats en un curs per aprendre a fer pa que és com una taula de salvació per als assistents. I l’últim espectacle de la temporada, una coproducció del Grec i Parking Shakespeare, és obertament feminista: a L’amansi(pa)ment de les fúries, l’actriu i dramaturga Carla Rovira fa una adaptació del clàssic amb què qüestiona la criminalització de les dones que fan servir la ràbia.

La llista de les dramaturgues continua amb Àfrica Alonso Bada, de qui es podrà veure del setembre al novembre al Teatre Condal Una llum tímida, un espectacle dirigit per la també dramaturga Marilia Samper per trencar trencar el silenci sobre la memòria històrica de les lesbianes. I aquest teatre rebrà una de les estrelles més populars de la temporada, Loles León, que recorrerà la seva vida i la seva trajectòria en una obra escrita i dirigida pel cineasta Juan Luis Iborra. Una altra de les protagonistes de la temporada serà Núria Prims, que protagonitza l’adaptació de la Clitemnestra de Colm Tóibin que ha fet el cineasta mallorquí Agustí Villaronga i que es veurà aquest mes al Teatre Romea, abans d’una adaptació escènica de la novel·la d’Isabel Allende La casa de los espíritus forjada per dues dames de l’escena catalana, la dramaturga Anna Maria Ricart i la nova directora del TNC, Carme Portaceli, i amb Carme Conesa de nou en una obra de text després d’uns anys al capdavant del musical de La familia Adams. El primer espectacle del Romea el 2022 també tindrà un visió feminista: Cigarreras, amb dramatúrgia i direcció de Cándido Pazó, està basat en la novel·la La Tribuna, d’Emilia Pardo Bazán, que va retratar l’univers laboral de les dones.

El Lorca d'Alberto San Juan i el 'Golfus de Roma' de Carlos Latre

La programació de Focus també inclourà altres espectacles com El gran comediant, de Joel Joan i Hèctor Claramunt, al Teatre Goya; L’assassinat a l’Orient Exprés, un musical del Teatre Condal basat en l’obra homònima d’Agatha Christie, amb Iván Morales a la direcció i noms consagrats al repartiment com Eduard Farelo, Ruben Amatllé, David Bagès i Anna Barrachina. També Nueva York en un poeta, el monòleg musical d’Alberto San Juan sobre Federico García Lorca, al mateix teatre al desembre; el retorn de La Zaranda al Romea amb La batalla de los ausentes, amb tres vells soldats d’una guerra oblidada; la Compañía Nacional de Teatro Clásico amb Lo fingido verdadero, de Lope de Vega i dirigit per Lluís Homar, i una nova versió del musical de Stephen Sondheim Golfus de Roma, amb l’humorista Carlos Latre a les ordres de Daniel Anglès.

Aquesta temporada és la 35a de Focus. Coincidint amb aquest aniversari, han fet l’esforç de producció més gran: 20 produccions i 8 coproduccions, amb  283 artistes i una inversió de gairebé 6 milions d’euros. Al llarg de la seva trajectòria Focus ha fet 328 espectacles de creació pròpia que s’han representat en 35.000 funcions. Hi han participat 3.200 artistes i creadors en més de 500 escenaris diferents. Pel que fa al total d’espectadors, és de 13 milions, cinc més si es compten els espectacles d’altres productores que han rebut. El president del Grup Focus, Daniel Martínez, diu que veu la productora com “una sòlida iniciativa teatral amb vocació artística”. “Si, com he sentit dir, Europa es troba en una crisi d’oferta, no serà per nosaltres”, bromeja.

stats