Cultura 25/01/2021

Fins a 19 propostes escèniques aconsegueixen una residència de creació a Mallorca

Espais com el teatre Sans, el C.IN.E o Eima, que tenen conveni amb el Principal de Palma, han seleccionat els creadors que s'instal·laran als seus espais

3 min
El teatre Principal de Palma.

Els centres de creació que tenen conveni amb el teatre Principal de Palma han seleccionat 19 residències per al 2021 de les 68 propostes rebudes. A l'hora de fer la tria, s'han tingut en compte les particularitats de cada centre, però també el recorregut que poden tenir els títols al teatre Principal de Palma.

El director del centre, Josep R. Cerdà, diu que s'han tingut en compte “un perfil prioritàriament de persona jove amb capacitat de progressió, a qui la residència l'ajudarà a créixer”; i recorda que les reunions amb els espais per decidir les propostes seleccionades van ser “molt ràpides”. “La residència és una manera d'acompanyar els creadors i guiar-los. La idea és que el resultat funcioni. Promoure residències és una manera de tutoritzar-les, sobretot pel que fa als més joves”.

Una comissió integrada per representants dels centres de creació i del teatre Principal s'ha encarregat d'acordar quins projectes de residència es duran a terme enguany.

El Teatre del Mar, que ha rebut 10 projectes, ha seleccionat els d’Elisenda Ibars, amb una proposta multidisciplinària amb dansa, música i imatge; Rafa Gallego, amb un projecte sobre les fake news, i Anna Berenguer, en col·laboració amb el Teatre Círculo de València.

El centre Eima, de Maria de la Salut, dedicat a la dansa, ha triat cinc projectes dels 21 que ha rebut. Es tracta de les propostes dedicades coreogràfiques d’Elena Lalucat amb L’atapeïda, un treball de carrer com a espai íntim; Mariona Jaume, sobre com ens afecta de manera personal tot el que comporta un judici extern; Enfangades, amb la ballarina Ursula Urgelès i l’escultor Tòfol sastre, una fusió entre el moviment i el fang, i Magdalena Garzón, una funció que treballa una gestualitat específica a partir de la música de Bach.

El C.IN.E. de Sineu, especialitzat en circ i teatre físic, ha rebut 39 projectes de residència, dels quals n’ha seleccionat cinc. Sara Sánchez i La Contrapiel treballaran el mite de Medea amb una proposta que va del teatre físic al d’objectes. La ballarina i coreògrafa Aina Pascual s’estrenarà amb Momo amb la companyia Ploma. Partycitypate és el projecte conjunt d’Andrea Cruz, Irene Pascual i Carles Gispert, entès com un laboratori per a la convivència i la cultura. La Malallet és el projecte de Moskitas Muertas (Xènia Fuertes i Mireia Sobrevela) que arriba des de Formentera i reflexiona sobre la procreació. La companyia Teatre Blau proposa The Water Project, que treballarà la relació de la societat amb l’aigua.

El teatre Sans de Palma, que se centra sobretot en el teatre de text, ha seleccionat tres projectes dels 12 que ha rebut. Es tracta de Cony, de Mònica Fiol i Maria Rosselló; Kryptonita, de Pau Coya, Adrià Vicens, María Marín, Toni Gelabert, Marcel Obrador, Pau Nieto i Rebeca del Fresno, i Naranjas, de Carla Nyman, Cristina Fancioli, Lucia Luna i Carlos Poyal.

El centre Sa Talaia, de Santanyí, acollirà tres propostes de les vuit rebudes. Es tracta de Pell de sargantana, un projecte d’Àlex Tejedor, un projecte de dramatúrgia amb lectura dramatitzada; Co-In, d’Aina Aulí, Lorena Faus i Gypsi Nel·lo, una proposta que combina el moviment i el text, i Fetge Inclòs, de Bet Palou, una proposta de teatre de text contemporani.

Aquest programa de suport a la creació, que es duu a terme per tercer any consecutiu, té com a principal objectiu promoure la investigació i experimentació escènica, dotar de recursos els artistes, oferir-los formació i coneixements i fomentar l’intercanvi d’experiències entre els creadors illencs i els de la resta del món. La Fundació Teatre Principal de Palma posa a disposició dels diferents centres de creació els seus espais i tots els recursos necessaris per millorar la qualitat tècnica i artística dels espectacles.

D’aquesta manera, els creadors poden treballar amb un suport tècnic i una infraestructura adequada, dels quals no sempre disposen, i centrar-se en la investigació i l’experimentació. Tan sols el centre Casa Planas (dedicat a les residències de projectes musicals) i l’Espai El Tub (dedicat a residències de teatre de text) queden pendents de triar les seves propostes.

Per altra banda, cal destacar que el teatre Principal ha rebut 37 propostes de coproducció per a la temporada 2021-2022. Les coproduccions per a la propera temporada es faran públiques abans del 30 de juny d’enguany.

stats