‘Nomadland’, camí del paradís dels Oscars

La porra de l’ARA també l’assenyala com a favorita

2 min
Frances MacDormand en una imatge de Nomadland, la pel·lícula dirigida per Chloé Zhao que té tots els números per ser la gran triomfadora als Oscars.

BarcelonaDes dels Globus d’Or, Nomadland ha confirmat en totes les cerimònies de premis la seva condició de favorita a l’Oscar a la millor pel·lícula en la cerimònia que se celebra a Los Angeles avui. El triomf als premis del gremi de productors i als Bafta segellen les opcions a premis del film dirigit per Chloé Zhao. Aquest favoritisme es reflecteix en la porra dels Oscars de l’ARA, en què Nomadland rep el 85% dels vots.

Entre els participants a la porra que organitza el diari des del 2013 n’hi ha que són autèntics cracs, com Dani Solé, amb un 68% d’encerts en vuit edicions; Laia Ferrer, amb un 67% en set edicions, i Ferran Ferrés, amb un 72% en vuit edicions. L’ARA els ha reunit per comentar la seva passió pels Oscars i, sobretot, per analitzar les claus de la pròxima edició dels premis. Tots tres coincideixen que no sembla que hi hagi d’haver gaire emoció amb l’Oscar a la millor pel·lícula. Ferrés donaria el premi a Minari o El pare, però creu que guanyarà Nomadland, que també és l’aposta de Ferrer i Solé, tot i que aquest últim no descarta que la temàtica feminista d’Una joven prometedora l’ajudi a aconseguir el premi gros de la nit.

També hi ha consens en la idea que les categories d’actriu protagonista i actriu secundària són les més renyides. “Frances MacDormand, la protagonista de Nomadland, m’agrada molt, però ja té dos Oscars com a protagonista. Considero excessiu que li donin el tercer i crec que guanyarà Carey Mulligan”, apunta Ferrés. I en la de millor secundària, que considera molt oberta, aposta per la coreana Youn Yuh-jung, l’àvia entranyable de Minari. “És cert que a Glenn Close l’han nominat vuit cops, però Minari és una pel·lícula més nominada i que agrada més que Hillbilly ”, argumenta Ferrés.

Per a Solé, a la porra és important aparcar el gust personal i guiar-se per criteris objectius. “És bàsic no pensar en si t’agrada o no una pel·lícula sinó en si la veus més o menys oscaritzable, perquè els gustos de l’Acadèmia no són necessàriament els nostres”. En aquest sentit, recalca que els acadèmics “sempre donen algun premi que els faci semblar més progressistes, sobretot en les categories als documentals” i per això dona molt valor al tema del film.

La porra en directe

Abans era fàcil encertar la guanyadora dels Oscars guiant-se pels favorits a millor guió i millor muntatge, que solien guanyar també l’Oscar a la millor pel·lícula. “Però això ha canviat molt en els últims anys pel vot preferencial en la categoria de millor pel·lícula -rebla Ferrer-. Això afavoreix que de vegades no guanyi la pel·lícula que agrada més sinó la que té més consens, i fa que hi hagi moltes sorpreses”.

Tots tres seguiran els premis en directe i mirant de reüll la Porra dels Oscars de l’ARA, que per a Solé “és molt emocionant perquè va actualitzant els resultats a mesura que es van sabent i pots anar veient en temps real la teva posició al rànquing de concursants”.

stats