Art

Les meditacions de Lúa Coderch guanyen el primer premi de la Fundació Vila Casas a Arco

El guardó inclou l'adquisició d'obra i una exposició al museu Can Framis

L'artista Lúa Coderch, premi Vila Casas a Arco
06/03/2025
3 min

MadridLa Fundació Vila Casas té un paper cada vegada més destacat a l'Estat, gràcies a les exposicions dels artistes de la seva col·lecció que organitza en museus com el Museu Lázaro Galdiano de Madrid i el Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC) de Santiago de Compostel·la, en un programa anomenat Punts de Fuga. Per potenciar-lo encara més, la fundació organitza un premi dins d'Arco, del qual acaba de fer públic la guanyadora: l'artista catalana d'origen peruà Lúa Coderch (Iquitos, Perú, 1982), representada per la galeria Àngels Barcelona. El guardó inclou l'adquisició d'obra i l'organització d'una exposició al museu Can Framis.

"Per a nosaltres aquest premi és important perquè també podem promocionar el col·leccionisme i el galerisme, en la línia de L'art de col·leccionar que llançarem el 2026", explica el director general de la Fundació Vila Casas, Joan Torras. "Abans la nostra feina era totalment local, però a mesura que el programa Punts de Fuga ha anat creixent ens hem vist en la necessitat de reforçar la nostra presència a la fira d'art més important d'Espanya", subratlla.

La fundació ha comprat dues obres de Lúa Coderch: Nunca sabes cuales son las buenas noticias i Exhausta y exuberante, pertanyents a l'exposició que l'artista va a fer a la galeria l'any passat. Es tracta de dos treballs tèxtils en els quals es poden veure fragments de la línia de la vida de la mà de l'artista i els lemes que els donen títol escrits en unes vetes de ras de color rosa que tenen un nus. Tal com diu Coderch, es tracta d'una meditació sobre com "l'experiència i la narrativa estan entreteixides". "No les podem separar. Quan tenim una experiència, en paral·lel sempre estem generant una narració sobre el que ha passat. És un relat intern, però al mateix sempre és col·lectiu, va orientat cap a fora i cap a la col·lectivitat, perquè encaixem les nostres narratives entre les dels altres. A més a més, les narratives que componem sobre la nostra vida sempre estan condicionades en termes culturals", afegeix Coderch, de manera que les experiències bones i les dolentes les puguem generar en gèneres com la tragèdia, el drama la o la tragicomèdia. Així mateix, aquests treballs són un intent de trobar un sentit a aquestes experiències des d'una perspectiva més àmplia.

'Nunca sabes cuales son las buenas noticias', de Lúa Coderch.
L'obra tèxtil 'Exhausta y exuberante', de Lúa Coderch.

Una artista multidisciplinària

Nunca sabes cuales son las buenas noticias i Exhausta y exuberante corresponen a dos lemes que la mateixa artista es repeteix tot sovint, perquè fan referència a "aprenentatges importants" que ha fet al llarg de la vida. Nunca sabes cuales... evoca la necessitat de tenir més perspectiva per interpretar les bones notícies, i el temps posterior que necessites per avaluar-les i donar-les sentit. Exhausta y exuberante representa "els dos extrems entremig els quals es desenvolupa la vida". "Es tracta d'una mena de tensió vital entre aquests dos extrems", diu. Coderch ha potenciat el caràcter meditatiu sobre el sentit de la vida de les dues obres fent servir la tècnica "lenta i acumulativa del tèxtil".

Lúa Coderch (Iquitos, 1982) és considerada una de les artistes més destacades de la seva generació. Formada com a escultora, ha desenvolupat la feina amb altres llenguatges com el vídeo i el so, segons els problemes que vol abordar de cada moment. L'última exposició individual en un museu barceloní va ser la que li va dedicar el Centre d'Art Contemporani de Barcelona a la Fabra i Coats, i actualment treballa juntament amb altres artistes en una sèrie televisiva auspiciada per l'Institut Català de les Empreses Culturals. "Els temes dels projectes no els trio jo, m'arriben, em travessen, i m'hi aboco. I com s'arriba a formalitzar, això arriba a posteriori. He fet molt de vídeo i àudio perquè tinc molt la inclinació de l'escriptura. Però en el cas de teixir, ha sigut un aprenentatge", diu Coderch.

stats