Cinema
Cultura 13/09/2022

El MajorDocs aposta pel cinema domèstic i d'arxiu en la seva quarta edició

El festival internacional de cinema documental creatiu a Mallorca començarà el proper 4 d'octubre amb la directora Lynne Sachs com a padrina jove

2 min
Imatge de la presentació del festival MajorDocs a l'INNSiDE Palma Center aquest dimarts.

PalmaEl MajorDocs, el festival internacional de cinema documental creatiu a Mallorca, centrarà la quarta edició en el cinema domèstic i d'arxiu. L'inici serà el pròxim 4 d'octubre fins dia 8, amb projeccions i jornades tant professionals com educatives, tot i que les entrades ja es poden adquirir a partir d'aquest dimarts. Miguel Eek, director artístic del festival i documentalista, ha afirmat: "Enguany ens centram en materials que, en un primer moment, no tenien una intenció artística, però que han acabat formant part del cinema documental contemporani".

La padrina jove d'aquesta quarta edició serà Lynne Sachs, una directora que Eek ha classificat d'experimental, qui firma la pel·lícula inaugural del MajorDocs d'enguany: Film about a father who. Es tracta del seu darrer llargmetratge, el qual reflexiona sobre la dificultat de la família. D'altra banda, els vuit documentals elegits per l'edició d'enguany provenen de diverses parts del món, tot i que tots tenen aquest ingredient en comú: l'enregistrament de moments vitals sense una intenció inicial més enllà del record.

A night of knowing nothing ve de l'Índia, dirigida per Payal Kapadia, i retrata l'època d'estudiant de l'autora, on vascula entre l'amor i la política. Aftersun, un documental del cineasta català Lluís Galter, fa un viatge al món del càmping i mostra el pas de l'adolescència a l'edat adulta. Ardenza, curtmetratge de la italiana Daniela de Felice, tracta sobre la joventut i la política a través d'aquarel·les i imatges d'arxiu que fan reflexionar. El silencio del topo, de la mà d'Anaïs Taracena, tracta sobre un episodi traumàtic de la història de Guatemala.

Herbaria, de l'argentí Leandro Listorti, presenta dos móns –el dels herbaris botànics i el dels amants del cinema– que s'acaben interconnectant i es volen posar en valor. La playa de los enchaquirados, d'Iván Mora Manzano, posa la mirada en el món transsexual de l'Equador a través d'una protagonista que és pescadora de dia i cambrera de nit. Rampart, del serbi Marko Grba Singh, mostra com el director revisita la seva casa i fa un viatge al passat a través de VHS que retraten els darrers anys de la guerra. We, students!, és l'opera prima de l'africà Rafiki Fariala, amb només 22 anys, on ensenya la seva etapa d'estudiant passant per la corrupció, la quotidianitat i els primers amors.

A banda d'aquest cartell, el MajorDocs també proposa quatre masterclasses (tant per a estudiants com per a professionals) i tres sessions per parlar sobre la línia i les propostes d'enguany. "La idea és, com cada any, fer un vermut i potenciar el networking parlant del cinema domèstic", ha subratllat Eek. A més, les quatre peces elegides per analitzar al MajorDocs EDUCA amb Laia Colell durant la xerrada amb professors –A night of knowing nothing, El silencio del topo, La playa de los enchaquirados i We, students!–, seran projectades de manera gratuïta a CineCiutat per a tots els alumnes que les vulguin veure. Finalment, el director artístic del festival ha dit que el jurat d'enguany estarà format per Lynne Sachs, la ja habitual productora vasca Andrea Guzmán i el cineasta veneçolà Andrés Duque.

stats