Èxit de vendes

L’autora de novel·les romàntiques que ha venut més llibres que la Bíblia

Colleen Hoover s'ha convertit en un fenomen literari mundial gràcies a trames emocionalment intenses i a la influència de TikTok

4 min
Collen Hoover amb la novel·la 'Heart Bones'

Barcelona“Vaig plorar durant més d’una hora quan vaig acabar Trencar el cercle”, confessa l’Eloise, visiblement emocionada, mentre les llàgrimes li vessen sense parar. “Gairebé no podia respirar”, afegeix en un tiktok que acumula més d’un milió i mig de visualitzacions. Els vídeos de les tiktokers @harmony i @katiiemcdougall mostren reaccions ben semblants: emoció a flor de pell, cares desencaixades i llàgrimes irrefrenables causades per la lectura d’un llibre. Són només tres dels milions de lectors que, gràcies al poder de les xarxes socials, han estat seduïts per les novel·les de Colleen Hoover (Sulphur Springs, Texas, 1979), l’escriptora nord-americana que arrasa a tot el món. 

Les xifres parlen per si soles: el 2022, Hoover va vendre 14,3 milions d’exemplars de les seves novel·les als Estats Units, passant per davant de la Bíblia, i els seus llibres van ocupar set de les deu posicions a la llista dels més venuts del New York Times. Des que va debutar el 2012, l’obra de Hoover ha venut més de 20 milions d'exemplars. “Connecta amb la gent a través de les emocions i com les descriu. Crea personatges molt reals i tracta temes que trasbalsen el lector, mai amb frivolitat”, apunta l’editora de l’autora a Espanya, Maria Guitart, de Planeta. “El que la fa tan popular és la seva manera d’explicar els temes delicats, aconsegueix que t’arribin”, hi coincideix la booktoker Judith Mateo. Per a la booktoker Ana Clara Caravelo, l’èxit es deu a la seva manera d’escriure: “El seu estil és molt senzill i fàcil de llegir, i això atrau els lectors”.

L’autora ha publicat més de 20 llibres i ha posat un peu en tots els gèneres, de la novel·la juvenil a l’eròtica, passant pel thriller i la ficció romàntica. Ara bé, si alguna cosa tenen en comú les seves novel·les és que la majoria giren al voltant de situacions traumàtiques, com l’abús sexual, la violència domèstica, l’avortament i el suïcidi. De fet, el seu llibre més reconegut, Trencar el cercle —que suma 99 setmanes a la llista dels més venuts del New York Times i serà adaptat al cinema— narra una relació abusiva entre la Lily, una florista que es muda a Boston amb la intenció d'emprendre el seu negoci, i el Ryle, un neurocirurgià amb aversió per les relacions, inspirada en la història dels pares de l’autora. “Hi ha molta més gent amb experiències traumàtiques del que creiem. El que sobretot ens mou a llegir sobre traumes és saber si ens pot ajudar. Per exemple, aquesta mena de contingut pot fer adonar a una persona que ha viscut una situació traumàtica que la seva reacció és normal, i que el que no és normal és la situació viscuda”, explica Ingeborg Porcar, directora de la Unitat de Trauma, Crisis i Conflictes de la Facultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). “D’altra banda, i no se m’escapa que també hi ha gent morbosa, una de les coses que la gent busca, sobretot els joves, són emocions fortes. I és una manera de trobar-les", apunta. 

Ara bé, la popularitat de les novel·les no està exempta de polèmica. "Els seus llibres poden tenir un impacte negatiu en els lectors, sobretot en els més joves. Tendeixen a idealitzar les relacions tòxiques i això pot fer creure que permetre relacions així és acceptable”, argumenta la booktoker Kayla, que acumula més de 99.000 seguidors. Són nombroses les veus crítiques que l’acusen de romantitzar l’abús, d’utilitzar el trauma pel seu efecte de xoc i de perpetuar estereotips misògins, com ara que la protagonista femenina hagi de ser salvada del seu trauma per un home. “A la seva novel·la més famosa, Trencar el cercle, l’interès amorós de la protagonista, el Ryle, és un abusador, però no està escrit com el personatge dolent. Té un passat molt fosc i se suposa que el lector l'ha de comprendre d'alguna manera. Això és una interpretació molt problemàtica de la història”, opina la booktoker Ana Clara.

Per a Porcar, escriure sobre traumes pot ser una "oportunitat": "Pot servir per normalitzar aquestes situacions i oferir un model de bona gestió. Hem de treure els traumes dels armaris". Ara bé, tot depèn de com es tractin. “Si el pes recau en el morbo o en les solucions miraculoses, aleshores dona una mala imatge. Convé valorar si els llibres presenten bons models de com demanar ajuda”, reitera.

La influència de TikTok

Malgrat les crítiques, l'èxit de l'autora sembla que no té aturador. A més dels temes emocionalment intensos i l'estil accessible, l'èxit no es pot explicar sense un factor crucial: el poder de TikTok. “Hoover probablement no tindria ni la meitat de l’èxit que té sense les xarxes socials. Quan penses en TikTok, immediatament penses en ella. La comunitat de booktok ha donat a conèixer els seus llibres i l’ha feta famosa”, explica la Kayla. L’escriptora va iniciar-se en el món literari el gener del 2012, quan va autopublicar la seva primera novel·la, Amor en verso. Set mesos després, es va convertir en un èxit de vendes i aquell mateix any Hoover va signar un contracte editorial i va decidir dedicar-se en cos i ànima a l'escriptura, que fins aleshores combinava amb la feina de treballadora social. Però el coronavirus ho va capgirar tot. 

“Colleen Hoover havia fet una sòlida base de fans al començament de la seva carrera, però durant la pandèmia els seus llibres es van convertir en tota una sensació a la plataforma”, recorda Guitart. Recomanacions de milers de fans i reaccions virals com les de l'Eloise van revolucionar la branca de TikTok dedicada als llibres i el hashtag #colleenhoover va començar a sumar visualitzacions, fins a arribar a més de les 3.900 milions actuals. Fins i tot, llibres que s’havien publicat feia anys, com Trencar el cercle (2016), es van convertir en bestsellers i la popularitat de l'autora a les xarxes es va traslladar a la venda real de llibres. “Ha estat un fenomen molt orgànic i natural. No hi havia cap màquina de màrqueting, sinó que han sigut els fans els qui han recomanat els llibres. És la millor recomanació possible, el boca-orella”, confirma Guitart. I ha estat ben bé així: és gairebé impossible no veure un dels seus llibres a les llibreries.

stats