Arts escèniques
Cultura 12/01/2022

Esclaus, màquines d'arròs i balls de sis hores: el Lliure empeny el teatre als marges

Artistes internacionals reflexionen sobre el que ens defineix al cicle Katharsis, del 16 al 30 de gener

3 min
'Together' és un ball de sis hores sense parar

BarcelonaQuè fa una parella ballant durant sis hores sense parar al Teatre Lliure? ¿I 140 troncs repartits per la plaça de Margarida Xirgu? ¿I unes màquines d'arròs parlants? Tots formen part del cicle Katharsis, que aquest any arriba a la tercera edició i que, del 16 al 30 de gener, portarà al Teatre Lliure propostes escèniques que empenyen els límits de la idea de teatre. En aquesta ocasió el cicle es vertebra al voltant de la pregunta "què ens defineix?" i acollirà quatre peces d'artistes internacionals i una d'artistes locals.

Katharsis arrencarà aquest diumenge amb O barco / The boat, una instal·lació i performance de la portuguesa Grada Kilomba sobre l'esclavatge d'africans a Europa. Per rescatar la memòria d'aquests esclaus, Kilomba col·locarà a la plaça de Margarida Xirgu 140 troncs de fusta cremada al llarg de 32 metres que representaran la bodega d'un vaixell. Un grup de 12 cantants, tres percussionistes i dos ballarins catalans afrodescendents protagonitzaran diumenge a la una del migdia una performance de música i dansa que recordarà l'impacte de l'esclavitud en l'època i de la colonització avui dia.

'O barco / The boat' parla de l'esclavatge d'africans a Europa

L'artista de Corea del Sud Jaha Koo també reflexionarà sobre la colonització i l'imperialisme però des d'una mirada imperial. La Sala Fabià Puigserver acollirà The Hamartia Trilogy, tres peces escèniques que parteixen de la història personal de Koo per parlar del xoc entre el món occidental i l'oriental. La primera, Lolling & rolling, és una conferència performativa sobre les operacions de llengua a infants coreans perquè pronunciïn millor l'anglès. La segona, Cuckoo, explica la història de Corea del Sud dels últims 20 anys a través de tres màquines d'arròs parlant. I la tercera, The history of korean western theatre, parla de com el teatre coreà s'ha contaminat del cànon occidental. Les obres es poden veure per separat o totes seguides, perquè es representaran l'una darrere l'altra amb pauses entremig i en dues sessions, el 29 i el 30 de gener.

Un ball sense parar per pensar sobre la convivència

Els eslovens Leja Jurišić i Marko Mandić volien treballar la idea de convivència, i per això van decidir fer un espectacle en què estan sis hores seguides ballant sense parar. A través del moviment, el gest i el contacte, Together es pregunta sobre la resistència, les jerarquies i la solitud en la vida en comú. La performance ocuparà l'Espai Lliure el 30 de gener i el públic podrà entrar-hi i sortir-ne quan vulgui.

'Silenzio!' explora el paper de les dones en els espectacles lírics

A la Sala Fabià Puigserver s'hi instal·larà la polonesa Ramona Nagabczyńska amb Silenzio!, una peça que es pregunta sobre la posició de la dona en els escenaris en espectacles de gènere líric. L'espectacle, creat a partir d’un ritual de les dones a l’antiga Grècia que consistia en dir obscenitats a escena, es representarà el 21 i 22 de gener. Al fossar 2 de la mateixa sala hi haurà, del 19 al 30 de gener, la proposta més enigmàtica del cicle Katharsis. Es tracta de Con versos, una creació de la companyia basca El Arabesco que oferirà una conferència performativa sobre la història però explicada amb objectes i sense dir ni noms ni dates rellevants. Con versos està pensada per veure's en petit comitè: a cada sessió només hi podran assistir sis persones.

El cicle Katharsis també havia d'acollir la performance Tête-à-tête de Stéphane Gladyszewski, però s'ha hagut de suspendre pel coronavirus.

stats