Cultura 01/05/2021

"Parla bé, cony!": el triomf del marxandatge filològic

La Incorrecta, La Doctrina o Insensats conjuguen activisme i disseny modern en bosses, samarretes i mascaretes

2 min
La Valentina i la Júlia Planas són les ànimes de La Incorrecta

Barcelona"Cada vegada que dius «tinc que» moren 15 filòlegs". La frase, amb lletres negres en un fons gris, va ser el segon missatge d'Instagram de La Incorrecta, el tàndem format per les germanes banyolines Valentina i Júlia Planas. La Valentina just havia acabat la carrera de llengua i literatura catalana i va demanar un cop de mà a la Júlia, diplomada en disseny gràfic, perquè l'ajudés a muntar una web per trobar feina. "Volia fer alguna cosa una mica diferent. En aquell moment m’era igual corregir una carta d’un restaurant que un llibre", explica la Valentina.

Juntes van pensar frases que servissin de reclam per atreure clients i van llançar la primera. De seguida es van trobar que la gent els en demanava més. "Vam fer les primeres 20 bosses amb la frase dels filòlegs i, de sobte, es va fer viral", recorda la Valentina. Quatre anys després, La Incorrecta aplega més de 63.000 seguidors a Instagram i s'ha convertit en un emblema del marxandatge filològic. Bosses, samarretes i fins i tot mascaretes volten per Catalunya amb frases com "M'agrades més que la ce trencada" i "Jo també enyoro els accents diacrítics". Les dues creadores van assolir un altre cim la setmana passada, per Sant Jordi, quan el llibre de literatura infantil i juvenil en català més venut va ser el seu Parla bé, collons! (Montena).

Corregir amb enginy i humor

"Intentem corregir des de la ironia i la interacció, amb enginy i sense ser ofensives. És com ens agradaria que ens corregissin a nosaltres", explica la Valentina. Des d'un inici tenien clar que volien crear "frases clares i directes" i que visualment cridessin l'atenció. "La idea era que tot fos gràficament coherent i molt reconeixible. Juguem amb tres colors, perquè si amb tres ja funciona, no cal fer-ne servir 20 -assenyala la Júlia, que afegeix-: El més important és el contingut, no cal adornar-lo". Si bé el marxandatge en català fa anys que busca el seu espai (¿recordeu l'època de l'omnipresent ruc català?), després de l'èxit de La Incorrecta han aparegut altres empreses que estampen missatges mediàtics o literaris als objectes: La Doctrina, creadora de samarretes amb frases més polítiques com "Jugada mestra" i "Perdó per parlar català a Catalunya", i Insensats, que estampen literatura catalana a les samarretes amb les mítiques "He mort el llop" d'Àngel Guimerà i "No em condemneu sense llegir-me" d'Aurora Bertrana.

La Incorrecta va sorgir a principis del 2017, en plena efervescència del procés independentista. "Sembla oportunista, però va ser circumstancial", diu la Valentina, que atribueix el boom de tot aquest marxandatge en català al fet que "la llengua és un element molt identitari, i ens la sentim molt nostra". Però el que més les satisfà de tot plegat és haver conquerit un públic transversal i, sobretot, tenir seguidors molt joves. "Ha comprat el llibre gent de 60 anys, però també pares i mares als seus fills adolescents perquè ens segueixen a Instagram. És fantàstic arribar a tanta gent".

stats