El Festival Shakespeare ressuscita al Raval
La Biblioteca de Catalunya es converteix en la seu d'una mostra nascuda a Mataró
Barcelona."Estem vius, som aquí i farem el festival". Aquest era l'eslògan que ahir enarborava Montse Vellvehí, directora del Festival Shakespeare. La història de la mostra d'arts escèniques és relativament curta, però ja compta amb alguns entrebancs dignes d'una de les comèdies del bard anglès. El Festival Shakespeare va néixer el 2003 a Santa Susanna, va arrelar al Maresme i va créixer en ambició, i el 2008 va expandir-se a Mataró. Un any més tard, la capital va quedar-se en solitari programant un festival centrat en la producció i l'exhibició d'espectacles inspirats en la figura de William Shakespeare. L'aposta semblava en ferm fins que el juny del 2011, quan faltaven poques setmanes per arrencar la novena edició, l'Ajuntament de Mataró va anunciar que l'anul·lava per "la situació econòmica".
Després d'un any en blanc, el Festival Shakespeare tornarà a ressuscitar en una nova seu, al barri del Raval de Barcelona. El suport de la professió i els socis que han trobat a la ciutat -en especial la companyia d'Oriol Broggi La Perla 29, que n'assumeix la producció- han fet que la direcció no hagi tirat la tovallola. La desena edició del Festival Shakespeare se celebrarà del 6 al 12 de juny en diferents espais. El hub serà la Biblioteca de Catalunya, però escamparan el seu radi d'acció per llocs com el Teatre Romea, el CCCB, l'Escola Massana, la Filmoteca de Catalunya, La Central i el bar Horiginal. Com diria Shakespeare, Tot va bé si acaba bé .
Un pressupost de mínims
El nou festival s'ha encongit per mancances pressupostàries. És, altra vegada, un embrió del que voldria ser. "El nou context és bo, però igualment hem d'adaptar-nos a la crisi. I el festival es pot fer gràcies a la complicitat dels artistes, que vénen a risc", explica Vellvehí. De fet, el pressupost "costa suor, llàgrimes, il·lusió, talent i 40.000 euros", diu la directora, diners que provenen d'una subvenció de l'Ajuntament de Barcelona i de la previsió de recursos propis. El 2011, el pressupost era el triple: 127.000 euros (83.000 aportats per l'Ajuntament de Mataró i 38.000 per la Generalitat).
"Tenim intenció de fer-nos més grans. El festival actual és un testimoni mentre intentem reinventar-nos. Volem fer una mostra internacional amb espectacles i programadors de fora. Seguim a la Xarxa Europea de Festivals Shakespeare, de manera que tenim el camí fàcil per moure els espectacles", apuntava Vellvehí. De moment, es tracta de crear caliu. "És una idea molt engrescadora. Venir al Raval i emborratxar-te de Shakespeare", afegeix Julio Manrique, director del Romea i un altre dels padrins del projecte.
Una programació exigent
La cartellera teatral consta de "sis perletes" que es faran el cap de setmana a la Biblioteca i d'un espectacle de gran format: el Julio César que Paco Azorín dirigirà a Mèrida amb Mario Gas, Sergio Peris-Mencheta i Tristán Ulloa passarà abans pel Teatre Romea (l'11 i 12 de juny). De petit format, hi haurà dues estrenes: una peça de dansa de Moreno Bernardi titulada [H] i un musical de Quim Lecina que repassa diferents personatges i arguments a Big Will Shakespeare!! Es reposaran obres d'orfebreria com Sonets encadenats, recitats per Lluís Soler; La caiguda d'Amlet (o la caiguda de l'hac), de Jordi Oriol, i l'espectacle de manipulació de Miquel Gallardo Diagnòstic Hamlet . Parking Shakespeare farà al pati de la Biblioteca Treballs d'amor perduts i Rosa Gàmiz protagonitzarà el muntatge familiar La Julieta .
La resta d'espais acolliran activitats paral·leles, com les conferències de Jaume Andreu sobre Hamlet i Lear i de Joan Sellent sobre com traduir Shakespeare. Els alumnes de l'Escola Massana faran una instal·lació permanent durant el festival i la Filmoteca se suma al festival amb el cicle Shakespeariana .