ART

El festival S’Illo exposa un ‘Goya’

La trobada independent d’arts escèniques de Can Timoner encara la recta final i presenta els seus premis

El festival S’Illo exposa una apropiació de la imatge d’un premi Goya dins l’exposició Èxit, d’Elisa Martínez, per tal de fer reflexionar sobre els guardons i el seu impacte social, familiar i individual. Una mostra que enllaça amb els premis del públic que es donen al festival, que tenen la seva particular visió efímera i autocrítica.

Guardons de xocolata

Enguany, el festival independent d’arts escèniques que té lloc a l’espai en construcció permanent Can Timoner de Santanyí lliurarà per primera vegada els premis Illó, tres reconeixements a la millor interpretació, direcció i autoria, sense distinció de gènere ni tipologia artística, de totes les propostes de música i arts escèniques que han estat interpretades durant el més d’un mes i mig que haurà durat l’esdeveniment.

Aquests premis seran, doncs, fugaços, perquè estan fets de xocolata que ha elaborat la pastisseria palmesana Rialfa i dissenyats per l’escultor santanyiner Tomeu Vidal, a fi de fer èmfasi en la reflexió sobre el món dels guardons. A banda d’això, i com ja és tradicional, s’entregarà ‘La teta premium’ al millor espectacle, feta cada any per un artista diferent; aquesta edició serà a càrrec de Mariona Obrador de Felanitx.

Així, per primer cop, Can Timoner mostra públicament la instal·lació interdisciplinària Èxit d’Elisa Martínez (Palma, 1981), que es podrà visitar fins a la finalització del festival, el dia del lliurament dels premis, el diumenge 9 d’octubre. Un working progress que combina tots els elements característics de la feina de l’artista. Es tracta d’un recorregut narratiu en el qual, a partir d’una escultura de bronze, apropiada de l’estatueta dels premis Goya, apareixen espais escenogràfics, instal·lacions sonores i vídeos. Sense abandonar el sentit de l’humor, l’exposició mostra la incomprensió social i la frustració de l’artista anònim en contraposició a la seva constància. Però també “conté un costat íntim i psicològic que apropa a la teoria de la inevitable fusió entre l’art i la vida. Reflexiona sobre la relació paternofilial i l’autoestima per, finalment, acostar-se a l’art des del seu costat màgic, terapèutic, i la seva utilitat decorativa”, assenyala Jeroni Obrador, director del festival S’Illo.

Més de 700 socis

El festival de referència de les arts escèniques independents aplega un gran nombre d’obres -més de 17 companyies- i públic; “totes les persones que assisteixen a Can Timoner en són sòcies”, esmenta Obrador. D’aquesta manera, l’associació disposa ja de més de 700 socis i persones que hauran passat pel casal que viu en permanent construcció, com les persones que enriqueixen el festival cada dia, “tot un èxit tractant-se d’una població com Santanyí i el petit format dels espectacles, de no més de 50 persones”. Músics, dansaires, escenògrafs, dramaturgs, actors i artistes, en general, formen part del festival S’Illo.

Per la mostra, encara hi han de passar moltes activitats, com Kinesiologia per a la creació de personatge, un taller amb l’artista Katharina Kössler, el dissabte 1 d’octubre a les 11 h; l’obra El atravesado de l’artista Edwin García (Bogotà, Colòmbia), que es podrà veure el divendres 7 d’octubre a les 21 h i que s’ha convertit en una peça de culte a Bogotà (hi suma més de 250 funcions i serà la primera vegada que es representa a Espanya); i Edgar Allan Poe o el método de la descomposición, que tancarà el festival el dissabte 8 d’octubre a les 21 h, també del colombià García.

Només faltarà la traca final, l’entrega dels guardons de la primera edició dels premis Illó i de ‘La teta premium’, que posaran punt final a una nova edició de S’Illo d’art transversal.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF