ART
Cultura 24/09/2016

El festival S’Illo exposa un ‘Goya’

La trobada independent d’arts escèniques de Can Timoner encara la recta final i presenta els seus premis

Margalida Mateu
3 min
L’apropiació de la tradicional imatge dels Goya serveix a l’artista mallorquina per obrir el debat al voltant del món dels premis.

PalmaEl festival S’Illo exposa una apropiació de la imatge d’un premi Goya dins l’exposició Èxit, d’Elisa Martínez, per tal de fer reflexionar sobre els guardons i el seu impacte social, familiar i individual. Una mostra que enllaça amb els premis del públic que es donen al festival, que tenen la seva particular visió efímera i autocrítica.

Guardons de xocolata

Enguany, el festival independent d’arts escèniques que té lloc a l’espai en construcció permanent Can Timoner de Santanyí lliurarà per primera vegada els premis Illó, tres reconeixements a la millor interpretació, direcció i autoria, sense distinció de gènere ni tipologia artística, de totes les propostes de música i arts escèniques que han estat interpretades durant el més d’un mes i mig que haurà durat l’esdeveniment.

Aquests premis seran, doncs, fugaços, perquè estan fets de xocolata que ha elaborat la pastisseria palmesana Rialfa i dissenyats per l’escultor santanyiner Tomeu Vidal, a fi de fer èmfasi en la reflexió sobre el món dels guardons. A banda d’això, i com ja és tradicional, s’entregarà ‘La teta premium’ al millor espectacle, feta cada any per un artista diferent; aquesta edició serà a càrrec de Mariona Obrador de Felanitx.

Així, per primer cop, Can Timoner mostra públicament la instal·lació interdisciplinària Èxit d’Elisa Martínez (Palma, 1981), que es podrà visitar fins a la finalització del festival, el dia del lliurament dels premis, el diumenge 9 d’octubre. Un working progress que combina tots els elements característics de la feina de l’artista. Es tracta d’un recorregut narratiu en el qual, a partir d’una escultura de bronze, apropiada de l’estatueta dels premis Goya, apareixen espais escenogràfics, instal·lacions sonores i vídeos. Sense abandonar el sentit de l’humor, l’exposició mostra la incomprensió social i la frustració de l’artista anònim en contraposició a la seva constància. Però també “conté un costat íntim i psicològic que apropa a la teoria de la inevitable fusió entre l’art i la vida. Reflexiona sobre la relació paternofilial i l’autoestima per, finalment, acostar-se a l’art des del seu costat màgic, terapèutic, i la seva utilitat decorativa”, assenyala Jeroni Obrador, director del festival S’Illo.

Més de 700 socis

El festival de referència de les arts escèniques independents aplega un gran nombre d’obres -més de 17 companyies- i públic; “totes les persones que assisteixen a Can Timoner en són sòcies”, esmenta Obrador. D’aquesta manera, l’associació disposa ja de més de 700 socis i persones que hauran passat pel casal que viu en permanent construcció, com les persones que enriqueixen el festival cada dia, “tot un èxit tractant-se d’una població com Santanyí i el petit format dels espectacles, de no més de 50 persones”. Músics, dansaires, escenògrafs, dramaturgs, actors i artistes, en general, formen part del festival S’Illo.

Per la mostra, encara hi han de passar moltes activitats, com Kinesiologia per a la creació de personatge, un taller amb l’artista Katharina Kössler, el dissabte 1 d’octubre a les 11 h; l’obra El atravesado de l’artista Edwin García (Bogotà, Colòmbia), que es podrà veure el divendres 7 d’octubre a les 21 h i que s’ha convertit en una peça de culte a Bogotà (hi suma més de 250 funcions i serà la primera vegada que es representa a Espanya); i Edgar Allan Poe o el método de la descomposición, que tancarà el festival el dissabte 8 d’octubre a les 21 h, també del colombià García.

Només faltarà la traca final, l’entrega dels guardons de la primera edició dels premis Illó i de ‘La teta premium’, que posaran punt final a una nova edició de S’Illo d’art transversal.

stats