Cultura 12/08/2021

El final que els fans de l''anime' porten 25 anys esperant

Hideaki Anno tanca la saga d''Evangelion' amb una pel·lícula que estrena Amazon Prime

Charles Solomon / The New York Times
4 min
Fotograma d''Evangelion: 3.0 + 1.0: Thrice upon a time'

Per fi. Aquest divendres s'estrena a Amazon Prime la pel·lícula que els fans de l'anime fa 25 anys que esperen: Evangelion: 3.0 + 1.0: Thrice upon a time, de Hideaki Anno. La quarta i última pel·lícula de l'adaptació al cinema de l'emblemàtica sèrie emesa entre 1995 i 1996, Neon genesis Evangelion, condueix l'aventura èpica a la seva conclusió definitiva. Evangelion va ser una de les sèries de televisió més comentades de la història de l'anime, una obra fascinant i complexa que barreja batalles de robots gegants amb símbols cristians, misticisme jueu i angoixa adolescent. La seva influència és enorme i inclou fantasies animades japoneses i la pel·lícula de Guillermo del Toro del 2013 Pacific Rim. I els fans continuen debatent el seu significat, subtext i detalls.

Tràiler d''Evangelion 3.0 + 1.0 Thrice upon a time'

A la sèrie, que té lloc en un futur pròxim, la humanitat està atrapada en una lluita mortal contra estranyes i poderoses criatures anomenades Àngels. L'única arma efectiva contra ells són els Evangelions o els Evas, gegantins cíborgs guiats per adolescents amb poders psíquics. L'heroi és Shinji Ikari, un noi alienat de 14 anys que és reclutat pel seu brutal pare per pilotar l'Eva 01. Tot i la seva popularitat, Evangelion no va tenir mai un final satisfactori. La sèrie original no va saber resoldre la intricada trama, amb les seves lectures teològiques i ontològiques. Poc després que Evangelion s'emetés, Anno va escriure que l'havia creat després de quatre anys amb depressió severa quan era “un desastre, incapaç de fer res” i que “la història encara no s'havia acabat dins del seu cap”. “No sé què serà del Shinji i dels altres personatges, ni on aniran”, deia.

Anno estava clarament insatisfet, ja que va seguir buscant una conclusió, remuntant els últims episodis i reconvertint-los primer en la pel·lícula del 1997, Mort i renaixement, i després en una segona pel·lícula, Evangelion: La fi, estrenada aquell mateix any. El 2002, Anno va anunciar els seus plans per a una reconstrucció de la història en quatre pel·lícules, sense les restriccions financeres i tecnològiques que va tenir a la sèrie. Evangelion: 1.0, del 2007, era una extravagant nova versió de la història explicada en els sis primers episodis de la sèrie. Evangelion: 2.0 (2009) i Evangelion: 3.0 (2012) portava els personatges i la història en direccions completament noves. Nou anys després, Thrice upon a time porta la saga a una conclusió sorprenentment optimista.

Fotograma d''Evangelion: 3.0 + 1.0: Thrice upon a time'

Parlant des de Tòquio a través de Zoom, Anno diu que “per a la reconstrucció, volia que la primera pel·lícula fos similar a la sèrie, la segona gradualment canviés la història i la tercera i la quarta fossin totalment diferents. Des del principi, no tenia pensat fer el mateix que a la sèrie”. Les quatre pel·lícules, que estaran disponibles a Amazon Prime, mostren l'habilitat d'Anno amb les noves tecnologies digitals per crear variacions poderoses de la seva visió original. A la sèrie de televisió, quan les tropes atacaven l'Àngel Ramiel, ell destruïa els humans i les seves armes en una sèrie d'explosions sense res d'especial. A Evangelion 1.0 el públic quasi podia sentir la calor quan l'Àngel reduïa a ferralla tancs i míssils.

Personatges més humans

En la reconstrucció, Anno també s'introdueix en la fràgil ment del seu heroi traumatitzat i les personalitats excèntriques que l'envolten. Quan Anno descriu la seva aproximació als personatges, parla amb una intensitat que traspassa les barreres lingüístiques. “En l'animació no hi ha res real. Però jo volia aportar una sensació de realitat en aquest món inventat, volia fer més humans els personatges”, ha explicat. “Hi ha un salt entre el que diu la gent en la vida real i el que volen dir. En animació, llevat que els personatges menteixin, sempre diuen el que volen dir. Volia canviar això: quan els personatges d'Evangelion parlen, no diuen necessàriament el que pensen. Volia afegir aquesta dimensió a l'animació”.

L'Evangelion original va ser un gran èxit que va ajudar a superar una mala ratxa de la indústria japonesa d'animació: quan es va emetre l'episodi final de la sèrie el 1996, més del 10 per cent dels televisors del Japó se la van mirar. Evangelion continua sent popular, amb centenars de milions d'euros en vendes de vídeos i marxandatge. Les noves pel·lícules han continuat l'èxit: Thrice upon a time va estrenar-se al Japó el 3 de març i ha recaptat prop de 80 milions d'euros tot i la pandèmia. “Com a creador, vull fer treballs que siguin entretinguts però també profunds –diu Anno–. No volia que la sèrie fos entreteniment per evadir-te de la realitat, sinó que la veiessin per tenir coratge de viure la seva pròpia vida”.

Anno saltarà a la imatge real en el seu pròxim projecte, Shin Kamen Rider, que forma part del 50è aniversari de la popular franquícia. L'estrena està prevista per al març del 2023. A propòsit de com se sent pel fet de dir adeu a Evangelion després de més de 25 anys, Anno conclou: “No tinc cap necessitat de tornar a veure Shinji i els altres personatges durant temps. Però això no vol dir que no torni a veure'ls mai més. Potser algun dia ens retrobarem”.

Copyright The New York Times

stats