SINERGIES

Cultsurfing: les idees culturals més originals

Palma ha acollit la quarta edició de la trobada de projectes singulars d’arreu dels Països Catalans

TAULA RODONA   Amb el títol ‘Com aconseguir més difusió, amb i sense màrqueting 2.0’, hi intervingueren Lina Nadal i Aida Moyano (Picnic comunicación), Maria Ferrer (ARA Balears), Tona Pou (Empiula) i Joan Morros (El Galliner).
Margalida Mateu
04/11/2016
4 min

PalmaPalma va aplegar durant ahir i despús-ahir ideadors d’arreu dels Països Catalans que impulsen programes culturals que tenen en comú el fet que són diferencials, originals o insòlits. Parlam del Cultsurfing, impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona i que té el suport de l’Àrea de Cultura de Cort i de l’Institut d’Estudis Baleàrics.

És la quarta edició d’aquesta trobada, que pretén crear connexions entre les persones que impulsen aquests projectes culturals singulars. “Vàrem elegir Palma perquè en les darreres edicions duites a terme a Barcelona ens trobàrem que hi participaven molts projectes de les Illes, especialment de Mallorca, com per exemple Jardí desolat, Teatre de barra, Cultura a casa, entre d’altres. Això ens va engrescar a traslladar les jornades de Cultsurfing a Palma, a més de la bona entesa amb les institucions que ara govern aquí”, esmenta Carles Sala, director d’Infraestructures Culturals, Patrimoni i Coordinació de l’Ajuntament de Barcelona.

Palma ha estat, doncs, la ciutat que ha acollit les iniciatives culturals més originals, unes jornades que han creat connexions entre creadors i organitzadors, i els ha donat l’oportunitat d’aportar-los més visibilitat.

En total, hi han concorregut 23 projectes, seleccionats prèviament per un jurat expert format per professionals i institucions d’arreu dels Països Catalans, que varen escollir les iniciatives presentades al teatre Mar i Terra. La dinàmica de les exposicions consistia que, amb vuit minuts, les persones responsables de cada projecte explicaven la seva proposta i rebien les preguntes dels seus companys presents a la platea sota la vigilància de Diego Ingold, que en va ser el mestre de cerimònies i el senyor que marcava els tempos. D’aquesta manera, el centenar de persones que hi va poder participar va aprofundir en la seva coneixença personal i professional a través de menjades i taules rodones. L’ARA Balears hi va col·laborar participant en una de les taules rodones organitzades, anomenada ‘Com aconseguir més difusió, amb i sense màrqueting 2.0’, en la qual la responsable de Màrqueting del diari, Maria Ferrer, juntament amb Lina Nadal i Aida Moyano, de Picnic comunicación creativa; Tona Pou, d’Empiula, i Joan Morros, d’El Galliner, va exposar les seves inquietuds i experiències.

Projectes originals de les Illes

Entre els projectes seleccionats, n’hi va haver de tota mena i tipologia cultural: literatura, cinema, poesia, teatre, dansa, paisatge, arquitectura, arts visuals, etc. Entre les iniciatives de les Illes que hi varen prendre part hi havia Canamut. L’associació de veïns es va presentar com una barriada activa, una entitat de llarga trajectòria situada al centre de Palma que va experimentar amb tot un seguit de dinàmiques i iniciatives multidisciplinàries. També el C.IN.E, Centre d’Investigació Escènica, com a projecte de rehabilitació i gestió de l’antic cinema de Sineu, reconvertit en centre de creació escènica que va néixer amb la necessitat d’omplir aquest buit en el panorama actual mitjançant residències, formació, experimentació, xarxes, vincles amb els espectadors, etc. També hi acudiren la llibreria, botiga de música i art Rata Corner, i la mostra Circaire, de circ jove i compromesa amb el circ contemporani i la voluntat d’acostar-se al públic mitjançant una trobada anual amb propostes circenses de qualitat de tot l’Estat a Alcúdia. Des del Mercadal, presentaren el projecte Illes d’Art, una trobada de creació artística i d’intercanvi que durant una setmana du a terme una exposició col·lectiva inspirada en Menorca i en les illes d’origen dels creadors. El darrer projecte de l’Arxipèlag que s’hi va donar a conèixer va ser la iniciativa Jane’s walk Palma, un moviment global de passejades urbanes gratuïtes, guiades per ciutadans voluntaris, inspirat en les idees de l’activista Jane Jacobs, fonamentades en el simple acte de caminar i xerrar. Jane’s Walk vol generar un espai per connectar, debatre i reflexionar sobre la ciutat. L’objectiu és crear massa crítica, pensar quin model de ciutat volem, redescobrir els barris i donar veu als ciutadans.

Primers resultats

A partir de la descoberta de nous projectes i intercanvis d’experiències, el programa també es conjuga a través de l’establiment d’un catàleg que formen cinquanta projectes culturals de parla catalana. Ha estat així com Enderrock i l’espai mallorquí Rata Corner, fruit de les jornades, han engegat una nova col·laboració. A partir d’ara, Enderrock ajudarà la iniciativa cultural Rata Corner en la difusió de les seves propostes a través de totes les seves plataformes: Enderrock.cat, el setmanari digital EDR i la revista Enderrock ; a més a més, li oferirà assessorament artístic i integrarà les propostes del concurs Sona9 a la seva programació. Recordem que Rata Corner és un espai cultural que es mou entre la llibreria, la botiga de discos i també d’obra gràfica. L’espai multicultural es troba ubicat al centre de Palma, dins el barri de Canamunt, lloc des d’on reivindica el petit comerç i ofereix una programació cultural estable amb la intenció de consolidar-se com a espai cultural.

Així mateix, la prolífica trobada va servir per conèixer projectes com l’Ateneu de les Arts de Viladecans, que mitjançant la música ha transformat un barri marginal; Riudebitlles Territori d’Art, que ha convertit un molí abandonat de la zona en un centre cultural i d’experimentació; el festival de poesia Elixir de Terrassa, que juga amb les plataformes efímeres i la bellesa i l’estètica de la poesia recitada, a banda de Dansàneu, un treball patrimonial dels Pirineus que ha transformat el poble en un centre de dansa, música folk i cultura d’arrel.

stats