Cinema
Cultura 09/03/2023

'El caftán azul': triangle d'amor entre costures al Marroc

Maryam Touzani teixeix un drama delicat i empàtic sobre el desig homosexual i les contradiccions de les persones

1 min
Fotograma d''El caftán azul'
  • Direcció: Maryam Touzani. Guió: Maryam Touzani i Nabil Ayouch
  • 122 minuts
  • Marroc (2022)
  • Amb Lubna Azabal, Saleh Bakri i Ayoub Messioui

A El caftán azul, la cineasta marroquina Maryam Touzani (Adam) no fa cap puntada sense fil. Amb escassos ingredients –tres personatges, unes poques localitzacions–, la directora teixeix un drama tan delicat com el prim fil d'or amb què el Halim, el sastre protagonista, broda les trenes que decoren el vestit tradicional que dona títol a la pel·lícula. Touzani mostra la mateixa passió pel detall que el Halim, un idèntic amor artesanal per l'ofici: en aquesta història d'amor triangular entre un matrimoni que regenta una sastreria tradicional a la medina de Salé (al Marroc) i el jove aprenent que arriba per ajudar-los, el drama es construeix a partir dels gestos i de les mirades, captats per una càmera pegada a la pell, les mans i els rostres dels seus protagonistes.

Touzani esquiva els perills d'una trama massa familiar –encara que no ho és en el context del cinema marroquí, on El caftán azul pot veure’s com una anomalia pel seu tractament empàtic del desig homosexual– mostrant un respecte i un amor profund cap als seus personatges, construïts com a éssers humans volubles, sotmesos a múltiples contradiccions. El subratllat i la reiteració d'alguns passatges com les trobades sexuals del protagonista al hammam, només insinuades, són compensats per un emocionant discurs en defensa de la tolerància i la comprensió mútua que té en la Mina (una lluminosa, commovedora, Lubna Azabal), l'esposa del Halim, la seva principal encarnació.

Tràiler d''El caftán azul'
stats