Sons de Nit aposta per la música liderada per dones

El festival de Fonart fa el salt a Menorca amb el concert de Jay-Jay Johanson a Es Claustre de Maó

Sons de Nit ha sobreviscut a la pandèmia. Clàssic de l’estiu musical illenc, el festival arriba a la 21a edició amb artistes de la categoria d’Omara Portuondo, Jay-jay Johanson i Juan Perro entre les tretze propostes d’enguany i, com és habitual, mesclen músiques diverses i de diferents indrets, tant d’artistes ja consolidats com d’altres d’emergents.

El cicle -que va començar el passat diumenge 21 i s’estendrà fins a final d’agost- aconsegueix una paritat a l’escenari poc habitual encara en el món dels festivals. Dels tretze artistes i bandes programats, cinc són projectes liderats per dones (Maika Makovski, Omara Portuondo, Núria Graham, Joana Serrat & The Great Canyoners i Las Migas) i dos tenen membres femenins coliderant les formacions, que és el cas de Trio Aries i The Swing Cats.

“Són projectes personals molt potents. Grans dames”, sosté la programadora i membre de Fonart, Ana Espina, organitzadora del festival. Això sí, “si demanes, mires mànagers, agències o les ofertes que arriben, sempre hi ha més homes, i si no t’atures a pensar-ho, el més probable és que et surti un cartell molt masculí, i així continuam invisibilitzant les propostes femenines”, reflexiona. Per aquest motiu, és important “tenir aquesta cura de cercar propostes femenines i que tothom contribueixi a fer les dones més visibles”, afegeix.

Si bé és cert que, a poc a poc, la presència d’artistes dones als festivals va augmentant, la desigualtat encara és flagrant i sol rondar el 80%-20%, tal com denuncien des de fa anys entitats com l’Asociación de Mujeres de la Industria de la Música. Conscients d’aquesta realitat, Sons de Nit destinarà un dels dos vermuts culturals d’enguany a aquesta qüestió amb el títol de Dona-li música. El miratge de la paritat en la música. Per què fan falta més dones en els escenaris i en la indústria musical? L’altra taula rodona serà al voltant de l’ecologia es titula Música, sostenibilitat i canvi climàtic: El desafiament de l’impacte mediambiental de concerts i festivals. Els dos actes seran a Can Balaguer de Palma i encara se n’ha de confirmar la data.

Tot i que s’ha mantingut gairebé la totalitat del programa, hi ha hagut alguns canvis de darrera hora. L’artista anglesa Ala.ni, per motius relacionats amb la pandèmia, no podrà volar i la substitueix la catalana irlandesa Núria Graham; el concert d’Omara Portuondo previst al castell de Bellver passa al teatre Principal de Palma, i es posposa el concert de Joan Martorell dedicat a Guillem d’Efak, “perquè té un muntatge complicat per a l’espai que havíem previst i n’hem de trobar un de nou”, precisa Espina.

Com ja van anunciar fa unes setmanes, Marina Rossell cancel·la l’actuació per motius mèdics. Per contra, acaben de concretar dues cites més: Juan Perro, encara sense data ni lloc, i Mika P. Hinson, aquesta sí, al castell de Bellver. “Hinson ja ha estat diverses vegades a Mallorca i el duim sobretot per no perdre el castell de Bellver com a espai”, diu Espina, qui lamenta haver de reubicar Portuondo, però amb l’aforament marcat (de 108 persones) era inviable.

La descentralització i la música lligada al patrimoni continuen sent uns dels pilars de Sons de Nit, i els espais protagonistes són l’Aljub d’Es Baluard Museu, el claustre del convent de Muro, el convent de Santo Domingo de Pollença, l’església de la Cala de Sant Vicenç, el castell de Bellver, el teatre Principal de Palma, el claustre de Sant Bonaventura de Llucmajor, el claustre de Monti-sion de Porreres i Es Claustre de Maó. “No només és el concert, sinó que l’espai també aporta al concert, perquè tenen història, bellesa, una ànima”, detalla la promotora.

L’assistència de públic està funcionant molt bé, sobretot els artistes locals, “que són fantàstics, però pel fet de ser locals, de vegades el públic pensa que ja tindrà altres oportunitats de gaudir-ne o compra les entrades a darrera hora; tanmateix, enguany ha pujat la venda d’anticipades en aquest sentit”, apunta. Espina explica que perceben el públic molt més càlid. “Nosaltres tenim tant d’agraïment per poder fer-lo, que el gaudi s’ha multiplicat per 10”, conclou.

Com tots els esdeveniments culturals, Sons de Nit ha hagut de redactar i implementar un protocol de seguretat específic per evitar contagis de coronavirus i, segons l’organitzadora, l’han intentat fer “tan natural com ha estat possible”. Així, han dissenyat circuits d’entrada i sortida per evitar aglomeracions i un sistema de cadires per a persones convivents. D’aquesta manera, les persones que han agafat l’entrada juntes, s’assumeix que fan una convivència o vida en comú i se situen juntes, mentre que entre grups de cadires es manté el metre i mig de distància.

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF