Cultura 17/10/2019

Robert Capa, l'home de les dues càmeres

El CaixaForum acull l'exposició 'Robert Capa, en color', que mostra el treball més desconegut d'un dels grans fotògrafs del segle passat

Elena Navarro
3 min
Imatge d'una de les sales expositives

PalmaRobert Capa és, sense dubte, un dels grans fotoperiodistes del segle passat, conegut sobretot per les seves imatges de guerra en blanc i negre. El que no ha sortit tant a la llum són les seves fotografies en color, tot i que va ser un dels primers fotògrafs a experimentar amb aquelles pel·lícules. Ara, el CaixaForum de Palma acull una exposició monogràfica d'un Capa gairebé inèdit: unes 140 instantànies en color de l'emblemàtic fotògraf, que es podran veure fins al 20 de gener.

Es tracta d'una mostra comissariada per Cynthia Young, conservadora de l'Internacional Center of Photography de Nova York, que ja s'ha mostrat a diferents CaixaForum. És una de les grans apostes de la temporada al centre de Palma i mostra la diversitat d'instantànies que l'emblemàtic fotògraf va fer en color: des de retrats de grans personatges de l'època com Pablo Picasso, Ernest Hemingway o Ava Gardner, fins a reportatges sobre els inicis del turisme o fotografies constumistes d'homes i dones treballadores del cap a l'URSS.

Robert Capa, Família lapona, Noruega, 1951. © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos.

"Aquesta exposició és un revelació per a molta gent", ha dit aquest dijous dematí Young durant la roda de premsa. I és cert. Moltes de les fotografies que ara omplen les parets de la planta baixa i una part de la primera planta del centre cultural són inèdites, mai es varen arribar a publicar, i poca gent coneix la fascinació de Capa pel color. A més de les fotografies, la mostra també recull alguns documents personals, revistes en les quals varen aparèixer originalment les imatges –com 'Life' o 'Illustrated'– i un audiovisual amb extractes d'una de les poques entrevistes radiofòniques que es conserven de Capa.

Young ha explicat que, des que Capa descobreix el color, l'any 1938 durant la guerra Xina-Japó, només dos anys després que Kodak desenvolupàs el Kodachrome, el primer rodet de pel·lícula en color. L'any 1941 va tornar a fotografiar en color i, durant els dos anys següents, va intentar convèncer els seus editors que li comprassin les imatges en color. A partir de llavors, i durant tota la seva vida, el fotògraf va viatjar gairebé sempre amb les dues càmeres: una per a la pel·lícula en blanc i negre i l'altra per a la de color.

Ava Gardner en el rodatge de 'La comtessa descalça', Tívoli, Italia, 1954. © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos.

Tot i que ja a la Xina va utilitzar el color, aquelles fotos mai no es vrean arribar a publicar per la dificultat de revelar-les, atès que tardaven dues o tres setmanes. A més, en aquell temps el color s'associava a la publicitat, el màrqueting i el cinema. "Es considerava que el fotoperiodisme seriós era en blanc i negre", ha assenyalat la comissària, afegint que Capa ja va advertir els seus companys de l'agència Magnum que començassin a usar el color perquè el futur era seu.

La directora del CaixaForum, Margarita Pérez-Villegas, ha qualificat la mostra com un "descobriment enlluernador" i n'ha destacat la diversitat tant d'enfocaments com de temes. "És un reflex dels contrastos del món que hi havia després de la Segona Guerra Mundial" i un "testimoni de la nova direcció que va prendre el món amb la Guerra Freda", ha expressat Pérez-Villegas.

El centre ha organitzat un programa d'activitats per tots els públics que dialoga amb l'exposició. Entre aquestes, hi ha una conferència inaugural a càrrec de Young, el cicle de conferències 'Una història del color en fotografia: de Robert Capa a l'actualitat', coordinat per Érika Goyarrola, així com visites comentades i vermuts-tertúlia. A més, en l'espai educatiu inclòs en la mostra, 'Realitats visuals', es convidarà a crear un relat visual propi a partir de les fotografies de Capa.

stats