Cinema

'One night in Miami...': la nit que va convertir Cassius Clay en Muhammad Ali

Regina King adapta l'obra que ficciona una trobada del boxejador, Malcolm X, Sam Cooke i Jim Brown

'One night in Miami...'

(3 estrelles)

Direcció: Regina King. Guió: Kemp Powers, a partir de la seva obra teatral. Estats Units, 2020, 110 min. Amb Kingsley Ben-Adir, Aldis Hodge, Leslie Odom Jr. i Eli Goree. Disponible a Amazon Prime a partir del 15 de gener

Una de les idees principals de la minisèrie Watchmen va ser repensar el còmic d'Alan Moore i Dave Gibbons, el qual adaptava posant el focus en una qüestió que aquella obra –crítica amb la política imperialista nord-americana– havia deixat fora de camp: el racisme, i la violència que comporta, com a element fundacional dels Estats Units. Regina King, que a Watchmen encarna –amb veu aspra i cara de pocs amics– la carismàtica heroïna Sister Night, dirigeix ara One night in Miami amb un propòsit similar: revisitar un moment clau de la història afroamericana per reflexionar sobre l’actualitat.

Els Watchmen de la HBO lluiten contra el racisme

Adaptant l'obra teatral homònima de Kemp Powers, el film narra la reunió a l'habitació d'un motel en una nit clau del 1964 de quatre icones de la comunitat negra: Cassius Clay, Malcolm X, Sam Cooke i Jim Brown. El text de Powers parteix d'un fet real per elaborar una ficció que enllaça els debats del passat amb els del present. Clay, a punt de convertir-se en Muhammad Ali, és el personatge sobre el qual pivota la trama, però són les acalorades discussions entre Malcolm X i Cooke les que permeten a King abordar una qüestió que descriu el seu propi posicionament com a cineasta: la responsabilitat dels artistes com a portaveus de les reivindicacions de la seva comunitat.

King adapta de manera gairebé literal l’estimulant text de Powers, que dota de personalitat aquests personatges més grans que la vida i confia en un grup de joves actors capaços de transmetre l’efervescència dels instants previs a la insurrecció. És una llàstima, tanmateix, que la passió que trobem als intèrprets estigui absent en la convencional posada en escena. D’un film que acaba amb una emocionant crida a la revolució –l’escena en què Sam Cooke (un electritzant Leslie Odom Jr.) interpreta per primera vegada el seu himne antiracista A c hange is gonna come– podríem esperar-ne un tractament visual una mica més agosarat.

EDICIÓ PAPER 16/01/2021

Consultar aquesta edició en PDF