Convertir refranys populars en vídeos: el repte que el concurs RescataMots proposa als alumnes de Primària i ESO

Sota el lema 'Llums, càmera i acció!', aquesta iniciativa per fomentar la llengua catalana comença la quarta edició amb la previsió d'arribar a 351 escoles i 77.700 alumnes

Sota el lema 'Llums, càmera, acció!', el concurs RescataMots inicia la quarta edició amb la previsió d'arribar a 351 escoles i a uns 77.700 alumnes. Es tracta d'una activitat que es va crear l'any 2016 per promocionar i fer difusió de la llengua catalana, i que forma part del programa d'activitats del Dia Francesc de Borja Moll. 

La Institució Francesc de Borja Moll és l’organitzadora d’aquesta iniciativa, que s'ha presentat aquest dijous dematí i té el suport de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca. El RescataMots es desenvoluparà als centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i el seu principal destinatari és el públic escolar de Primària (4t, 5è i 6è) i ESO (3er i 4t).

Enguany, els refranys i el Diccionari català-valencià-balear de Francesc de Borja Moll i Antoni Maria Alcover seran la base de l’activitat. I les noves tecnologies seran les eines dinamitzadores i facilitadores de l’aprenentatge de tots els alumnes. Així, la proposta que es fa a l’alumnat és fer un vídeo de dos minuts de durada on han d’aparèixer els refranys seleccionats de la llista proporcionada per la Institució. Els treballs es penjaran a Youtube perquè es puguin veure i votar, i també es crearà un jurat especialitzat en el camp audiovisual encarregat de valorar tots els vídeos dels grups participants.

L’objectiu del RescataMots és que l’alumnat pugui submergir-se en la història i l’ús actual de la llengua catalana a partir d’una proposta tant lúdica com educativa, i combinar els continguts curriculars amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquesta activitat està pensada per fer-se a partir de dia 10 i durant tot el mes d'octubre, mes en què se celebra el IV Dia Francesc de Borja Moll (10 d’octubre). 

A la presentació hi han assistit Agustina Vilaret González, titular de la Secretaria Autonòmica d'Universitat, Recerca i Política Lingüística; Antoni Mir Fullana, secretari i portaveu de la Institució Francesc de B. Moll; Amanda Fernández Rubí, directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i Ernest Riera, cineasta, guionista i membre del jurat del RescataMots 2019.

Antoni Mir ha destacat que es vol recuperar la tradició a través d’un format "que manegen bé les noves generacions, l’audiovisual". En aquest sentit, Ernest Riera ha incidit en el fet de promoure el treball en equip i l’educació audiovisual i fer que els estudiants esdevinguin “creadors i no tan sols consumidors”.

Per la seva banda, Agustina Vilaret ha agraït la tasca de la Institució i ha dit que el concurs és una “eina per projectar cap al futur la llengua sense oblidar el passat i des del present”. Així mateix, Amanda Fernández ha emfasitzat que l’escola “no pot ser aliena a una societat multicultural i digital” i que la fita és “tenir alumnes competents lingüísticament i també digitalment”.

Els docents són els prescriptors d’aquesta acció pedagògica i lingüística destinada a fomentar l’ús de la llengua catalana a partir de la integració i la sensibilització, i l’ús de la llengua en situacions creatives vàlides per a qualsevol alumne en el seu àmbit familiar. A més, el concurs permet treure la pols al diccionari i posar en valor paraules riques.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF