Música
Cultura 08/07/2021

100 anys de passió per Bach al Palau de la Música

El Palau de la Música i l'Orfeó Català commemoren el centenari de l'estrena a l'Estat de la 'Passió segons sant Mateu'

2 min
Interpretació de la 'Passió segons sant Mateu' de Bach per l’Orfeó Català al Palau de la Música el 6 de març de 1921.

BarcelonaLa Passió segons sant Mateu de Bach es va interpretar per primera vegada a l'Estat el 23 de febrer del 1921 al Palau de la Música. Va ser tot un esdeveniment, tal com va recollir la premsa de l'època. "En servarem un record inesborrable", deia La Veu de Catalunya. Per honrar aquell record el Palau ha programat diferents activitats, entre les quals un doble concert sota la direcció de Simon Halsey de l'Orfeó Català, el Cor Infantil de l'Orfeó, l'Orquestra Simfònica Camera Musicae, solistes de l'Orquestra Filharmònica de Berlín i els organistes Juan de la Rubia i Joan Seguí. Havien de fer-se al febrer, coincidint amb el centenari, però la situació pandèmica de l'hivern va obligar a posposar-los al juliol, i finalment es faran el dissabte 10 a les 19 h i el diumenge 11 a les 11 h.

"La Passió segons sant Mateu està en l'origen del Palau de la Música. Era un dels somnis de Lluís Millet", recordava el seu director general, Joan Oller, al març, uns dies abans que Raphaël Pichon hi dirigís l'oratori de Bach en un altre dels concerts del centenari. Conscient de la importància de la Passió en la història del Palau, Halsey admet sentir una "enorme responsabilitat", i alhora celebra la presència de músics procedents de diversos llocs d'Europa especialistes en repertori barroc, com ara el tenor James Gilchrist, el baríton Josep-Ramon Olivé, la soprano Marta Mathéu, el contratenor Alex Potter, el tenor Ilker Arcayürek i el baix Andreas Wolff.

Per al director principal de l'Orfeó Català, Pablo Larraz, els assajos d'aquesta obra "enorme i monumental" han sigut "un procés preciós": "La Passió és una reflexió sobre la vida i abordar-la ha sigut un procés de creixement personal". Segons Oller, els dos concerts seran una "catarsi col·lectiva", i encara més com a culminació de la temporada pandèmica.

L'obra de Bach va ser un dels motors que van empènyer Lluís Millet i Pagès a fundar l’Orfeó Català el 1891. La primera audició de la Passió segons sant Mateu el 27 de febrer del 1921, a la qual va seguir una segona el 6 de març del mateix any, culminava el gran somni de poder interpretar algun dia les grans obres corals del Kantor de Leipzig. La fita va començar l’any que es va inaugurar el Palau, el 1908, quan l’Orfeó Català va interpretar per primer cop el Magnificat, i el 1911 la Missa en si menor.

Per al concert del 1921 de la Passió segons sant Mateu, l’organista alemany Albert Schweitzer va aconseguir una bona edició de partitures, va organitzar la intervenció dels solistes procedents de Berlín, va aconsellar sobre la disposició dels intèrprets a l’escenari i va assessorar Millet sobre la interpretació de l’obra. Els textos de la Passió els van traduir al català Vicenç Maria de Gibert i Francesc Pujol.

stats