COMERÇ
Balears 03/09/2016

La reconversió del mercat Nou d’Eivissa, a examen

L’Ajuntament vol consensuar amb els placers l’aspecte que l’edifici presentarà el 2020

Armando Tur
3 min
Façana del mercat Nou, que és a punt de complir 40 anys.

EivissaLes intencions de l’Ajuntament d’Eivissa envers el mercat Nou són clares. L’edifici és a punt de complir els 40 anys i, tal com va explicar el tinent d’alcalde, Alfonso Molina, als placers, “la seva vida útil ja està exhaurida”. És per això que l’empresa pública Mercasa ha fet una proposta sobre la qual treballarà el Consistori: augmentar el mercat, doblar les places d’aparcament, construir un espai d’oci i gastronomia, i fer conviure els mercaders actuals amb una superfície mitjana que, segons el mateix Molina, no vendria aliments peribles.

Aquesta setmana ha tingut lloc la reunió més multitudinària de les que s’han tingut sobre el tema. Gairebé tots els concessionaris d’alguna de les paradetes hi estaven representats. L’objectiu de l’associació de comerciants del mercat Nou era clar: saber quants estan disposats a continuar i, així, calcular com hauria de ser la nova instal·lació. “No volem fer una cosa faraònica, sinó una cosa útil”, els explicà Molina.

La resposta, però, no era senzilla; almenys no ho va ser per la gran majoria, que compartia un dubte: “Quant costarà això?”. I és que, segons va explicar el tinent d’alcalde, la idea és que l’obra de l’edifici nou es cobreixi gràcies al cànon que pagaran els comerciants, la gran superfície i els restaurants. A més a més, s’espera que el pàrquing, de gran capacitat, “sigui rendible gràcies a la seva situació”. Tot i això, Molina ha reconegut que “els pressupostos de l’any 2017 ja disposaran d’una partida per al mercat”. Concretament, serà la que permeti convertir l’avantprojecte en projecte definitiu.

I és que les concessions actuals s’acaben l’agost de 2018, després de 40 anys. Malgrat això, l’Ajuntament esperarà que finalitzi la temporada turística per tancar el mercat, moment en el qual els placers que vulguin continuar hauran de desplaçar-se a un mercat provisional. “No sabem durant quant de temps, ni on, ni el que ens costarà”, explica la peixatera Carmen Moya, qui regenta un establiment amb el seu propi nom. “L’Ajuntament treballa en diferents opcions properes d’aquí”, diu Molina, que recorda “la importància” que ningú perdi “el costum” de venir fins aquí a comprar.

El bot generacional

Però el que realment pot ser un impediment perquè que els plans de l’Ajuntament s’executin sense cap oposició és la diferència d’opinió entre els mercaders més joves i els més veterans. “Jo ja pens a retirar-me, no a haver de fer ara una inversió per millorar això”, explica el propietari d’una carnisseria, que prefereix no dir el nom. I és un exemple de molta gent del mercat. “Fa 40 anys que estam aquí i, de cop i volta, ens diuen que no tenim res”, lamentava un assistent a la reunió.

Els joves, en canvi, són molt més optimistes. “La idea de fer una gran superfície, un aparcament, és fantàstica”, assenyala Valentín Ruiz, de Pescados Valentina. Ell és fill de la propietària d’aquesta peixateria i veu en aquesta reforma una oportunitat de revitalitzar el mercat. “Si ara és atractiu per a 700 persones i se n’atreuen 7.000, és segur que més gent comprarà”, precisa el jove. Valentín representa la segona generació de placers que “creuen” en aquest projecte.

“Tot són molt bones paraules i està molt bé, però hi ha moltes coses a parlar. És el que pensa Joan Tur, propietari de Frutas Juanito. El mercader pensa que, malgrat que aquest projecte “sona interessant”, són massa les incògnites que resten per resoldre. Probablement és l’opinió d’una gran majoria que troba que tot està massa verd per tenir-ne una opinió.

stats