L'aposta pel turisme de luxe fa d'Eivissa un nou model de referència
Els empresaris no veuen altre camí per allargar la temporada i apujar la rendibilitat
Eivissa.L'única manera de trencar l'alta estacionalització que pateix Eivissa serà reforçant l'aposta pel turisme de luxe. Aquesta idea és la que més ha sonat als parlaments, debats i conferències del Fòrum Turisme que s'ha duit a terme al Palau de Congressos d'Eivissa, en què empresaris, tècnics i polítics han reflexionat sobre el present i el futur del turisme a l'illa, els reptes i els problemes que afronta la pitiüsa major per millorar la qualitat del seu producte turístic.
La transformació d'Eivissa en una destinació turística de luxe, enfocada a una clientela d'alt poder adquisitiu, ha rebut la benedicció del nou guru del turisme, el president de l'Associació de Directius i Experts en Empreses Turístiques, el català Domènec Biosca: "Si ets com els altres, surts perdent. Eivissa ha creat una marca identificativa diferenciada". I assegura que l'illa "juga a la Champions i va camí de destronar Saint Tropez com la destinació mediterrània del luxe".
Les receptes de Matutes
Un dels rostres d'aquesta transformació accelerada del model turístic eivissenc és Abel Matutes Prats, fill de l'exministre Abel Matutes, i cervell de l'Ushuaïa, el beach club i hotel de luxe que s'ha convertit en el símbol de l'exclusivitat d'aquesta nova Eivissa: un model d'èxit que ha fet de l'hereu de la nissaga Matutes un empresari influent.
En una taula rodona, Matutes Prats ha assenyalat que superar l'estacionalitat és el seu nou repte, tot i que sigui un desafiament que les Pitiüses i bona part de les destinacions turístiques de la Mediterrània tenen des del seu naixement com a lloc de vacances: "Tenim un projecte per vendre Eivissa els 365 dies de l'any", i aquest projecte té dues columnes: el golf i el turisme de compres.
En opinió de Matutes Prats, "el nostre hivern és més suau que el de Mallorca, podem competir en aquest terreny". A més, el fill d'Abel Matutes ha lamentat l'oposició que suscita el camp de golf que ha projectat a Platja d'en Bossa: "Crec que el golf té l'estigma de ser un esport classista", i ha afirmat que "una hectàrea de camp de golf consumeix la meitat d'aigua que una hectàrea de conreu de civada", un argument que sovint s'ha citat en el món empresarial per promoure aquest tipus de producte.
Matutes també ha defensat el seu projecte per crear un gran centre comercial de luxe: "Molts clients de l'Ushuaïa s'indignen quan els deim que a Eivissa no hi ha cap botiga de Louis Vuitton. Hi ha gent que està disposada a gastar-se 100.000 euros d'un cop, no els podem deixar escapar". Matutes no creu que la manca de vols sigui un problema: "Encara que les companyies només posin cinc avions, si els omplen, en posaran set, i si els omplen, en posaran més".