'IComerç', un pla per impulsar el comerç de proximitat de les Illes
La iniciativa disposarà d'un pressupost d'un milió d'euros per adequar els petits comerços als nous temps amb formació i implantació de noves tecnologies
PalmaEl Govern de les Illes Balears ha posat en marxa el programa IComerç, un programa de millora del comerç amb l'objectiu d'impulsar el teixit comercial de proximitat de l'arxipèlag i ajudar a adaptar-lo a les noves necessitats de consum.
Aquest pla impulsarà a la vegada la innovació tecnològica i contribuirà a millorar la competitivitat del sector. IComerç pretén orientar les polítiques que, des de les diferents administracions i organitzacions comercials, hauran de dur a terme per al desenvolupament comercial de cada municipi.
Després d'una anàlisi DAFO elaborada per l'IDI i d'haver discutit entre els agents involucrats en cada projecte (ajuntaments, associacions de comerç, agents econòmics i socials, associacions de restauració, consumidors...) es plantegen diferents línies d'actuació.
Una d'elles és la implantació de noves tecnologies en el comerç. Es tracta d'obrir una plataforma web genèrica, basada en el programari obert que oferirà una cartera de serveis com ara la geolocalització del comerç, una fitxa descriptiva, serveis que ofereix als clients, ofertes i promocions, cercador de comerços, connexió a les xarxes socials, etc.
El programa també brinda la possibilitat a cada establiment de crear canals de venda en línia per al comerç electrònic.
Com a valor afegir, aquest paquet també estarà disponible en format d'aplicació per a mòbils Android, perquè el comerç pugui fer ús del màrqueting de proximitat mitjançant un servei de notificacions mòbils.
La formació és un altre element cabdal del programa. Es faran cursos de màrqueting, il·luminació, aparadorisme, xarxes socials o tendències de consum. També es duran a terme una sèrie d'accions en matèria d'aprofitament de les noves tecnologies i de màrqueting digital.
Altres aspectes del programa IComerç són el foment de la cooperació comercial, que donaria suport a l'associacionisme i l'elaboració de campanyes conjuntes de fidelització; l'establiment de la imatge competitiva dels comerços i del municipi i una nova definició de la gestió per a cada comerç. Finalment, el pla també preveu la possibilitat de dissenyar mesures estratègiques per als mercats municipals i fer propostes de millora d'infraestructures i d'urbanisme comercial.
24 municipis que hi participaran
El teixit comercial ocupa 74.274 persones en un total de 19.043 locals de les Illes. Això és un 17,2% de l'ocupació total. L'impacte econòmic del comerç a les Balears suposa el 10,3% del nostre Valor Afegit Brut, fins als 11.857 milions d'euros.
A les Balears, els locals comercials varen facturar 11.296 milions d'euros, segons dades de la Direcció General d'Economia i Estadística de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria durant els anys 2014 i 2015.
Ara, un total de 24 municipis de les Illes ja han anunciat que participaran en aquesta iniciativa, encara que el Govern preveu que seran més els que s'hi sumaran.
"On hi ha comerç hi ha vida"
Durant la presentació, la presidenta del Govern, Francina Armengol, ha parlat de la "gran recessió econòmica viscuda", que "ha canviat la vida a milers de persones i al petit i mitjà comerç", un sector "especialment afectat".
La presidenta ha reivindicat el "rescat ciutadà" com a eix de les polítiques del Govern i la defensa del petit comerç de proximitat i "sostenible" i els llocs de treball que genera. Així, Armengol ha afirmat que "on hi ha comerç hi ha vida", a les ciutats i als pobles.
El president d'AFEDECO, una de les entitats que hi participen, Rafel Ballester, ha declarat que aquesta iniciativa "s'adapta a la filosofia de la seva patronal" i ha defensat "un comerç que no consumeixi més territori i que es modernitzi" a través de la formació dels seus treballadors i la implementació de les noves tecnologies.
Per part seva, el president de PIMECO, Bernat Coll, ha assegurat que "és el moment de donar una passa endavant" per part dels comerciants i institucions públiques per desenvolupar aquest sector amb iniciatives com IComerç.
La resta de les entitats que participen a IComerç són PIMEFF, ASCOME, la Confederació Balear de Comerç, el Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears (COAIB), la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), l'Associació de Restauració de Mallorca, la Cambra de Comerç de Mallorca, l'Escola de Disseny, els sindicats CCOO i UGT, la Borsa de Professionals Externs i la Societat de Garantia Recíproca ISBA.