PALMA
Balears 31/01/2015

El comerç del centre de Ciutat s’estacionalitza

Gelateries, bijuteries i botigues de ‘souvenirs’, obertes per atreure l’allau de creueristes, tanquen durant aquestes setmanes per la manca de negoci

Lluís Planas
2 min
El comerç del centre                                  de Ciutat s’estacionalitza

PalmaSi no hi ha turistes, no hi ha negoci, fins al punt que surt més a compte abaixar la barrera. Això és el que succeeix aquestes setmanes als principals carrers comercials del centre de Palma, els mateixos que durant els mesos d’estiu es troben estibats de turistes, principalment aquells dies que arriben creuers al port. Gelateries, botigues de souvenirs i bijuteries; fins i tot botigues de roba estan tancades. Talment la imatge d’un nucli turístic costaner qualsevol durant l’hivern, que ara s’ha traslladat al cor de la ciutat.

“L’explicació, senzillament, és que aquests comerciants no fan durant aquests dies una caixa que els compensi per obrir: no fan prou negoci”, afirma Bernat Coll, president de Pimeco. L’obertura de nombrosos establiments dirigits únicament a atreure una clientela de turistes fa que el teixit comercial del centre de la ciutat passi a dependre d’ells. “El nostre turisme és estacional i si l’activitat del comerç es dirigeix únicament cap a ells”, apunta Coll, “la idiosincràsia del comerç passa a ser-ho igualment, i això és el que està passant en aquests llocs”.

El centre de Palma s’ha estacionalitzat per la transformació viscuda els darrers anys a cop de creuer. Durant l’any passat el port de la ciutat va rebre al voltant de 500 creuers i el desembarcament de més d’un milió de passatgers. Arribats al port, aquests turistes tenen un temps limitat que no supera les vuit hores i les espremen o bé amb una excursió programada a algun indret d’interès de l’illa o bé amb una ruta guiada pels carrers més cèntrics i comercials de Ciutat: Dalt Murada, Palau Reial, Jaume II, Sant Miquel... Per atreure’ls, els carrers han estat copats per botigues de souvenirs, bijuteria i menjar ràpid.

L’hivern, infranquejable

Però si bé l’Ajuntament de Palma ha fet una tasca per convertir la ciutat en una destinació turística durant tot l’any, sota la marca 365, els mesos d’hivern continuen sent una barrera, de moment, infranquejable. L’any passat passaren pel port 16 creuers durant el gener, una xifra que representà un fort augment respecte dels anys anteriors però encara insuficient per sostenir la gran oferta creada per a l’estiu.

“Hi ha franquícies que s’han instal·lat al centre amb l’únic objectiu de captar els turistes”, assegura Antoni Fuster, president de l’Associació de Comerciants de Sindicat, que apunta que aquests dies, en el seu carrer, hi ha tancats diversos establiments d’aquest tipus. “N’hi ha massa, fet que canvia l’estructura del comerç del centre, i viuen únicament del negoci que fan durant els mesos d’estiu”, afegeix Fuster, “perquè és normal que si només ofereixes gelats, aquests mesos d’hivern hagis de tancar”.

Tothom admet que sempre hi ha hagut gelateries i botigues de souvenirs a Palma, però s’adverteix que la novetat n’és la proliferació als carrers més cèntrics i representatius de la ciutat, fins a transformar-ne el paisatge i la personalitat. Al carrer Palau Reial, just al costat de la seu del Consell de Mallorca, hi ha ara una gelateria, una botiga d’objectes de regal i dos establiments més de bijuteria. Ara només està oberta la botiga de manera continuada, mentre que les bijuteries just obren els dies que arriba un creuer.

stats