Els casos d'assetjament escolar es redueixen un 10% a les Illes

Els centres dupliquen les notificacions per desprotecció i maltractament

Els centres de les Illes han reduït un 10% els casos d'assetjament el curs passat respecte del 2015/2016. Si bé hi ha hagut un increment notable del nombre de protocols oberts per presumpte assetjament escolar (passen de 296 a 420), són 127 els que s'han valorat i tractat com a situacions d'assetjament escolar. Són dades que reflecteix la Memòria de l'Institut per al a Convivència i l'Èxit Escolar (Convivèxit).

"Sense bona convivència és difícil obtenir bons resultats escolars", ha remarcat el conseller d'Educació, Martí March, i ha afegit: "És una condició necessària per començar a millorar de manera progressiva". Dels 420 protocols que s'han obert, fins a un 12% (51) s'han relacionat amb el ciberassetjament.

Educació ha fet una valoració en positiu de l'increment dels casos presentats, tenint en compte que la majoria no han resultat ser ' bullying'. En aquest sentit, asseguren que es confirma com a "positiu" el protocol en casos d'assetjament escolar que la Conselleria va posar en marxa, com també el de transsexualitat. Aquest fet provoca que hi hagi més demandes.

"Per mi seria un èxit que no ens cridassin tant", ha matisat la directora del Convivèxit, Marta Escoda. Ara bé, tenint en compte el context actual, s'entén que molts centres cridin per demanar ajuda i sobre qüestions tècniques. Cal recordar que quan el Convivèxit estava aturat, la legislatura anterior, només es van fer 75 assessoraments.

Prevenció

Una de les característiques observades a partir de la memòria és que les demandes dels centres s'ha diversificat. Això sí, han crescut les de maltractament infantil (24). Sobre alumnat trans han estat 11, mentre que per violència de gènere se n'ha detectat un cas. Si bé el gran gruix de les demandes ha estat sobre presumpte assetjament, fins a 64 han estat per assessorament en tècniques preventives.

Prevenció és un dels eixos sobre els quals la Conselleria vol enfocar el seu àmbit d'actuació. "El que hem de fer és sembrar, sembrar i sembrar", ha remarcat Escoda, per recollir bons resultats. Per part seva, March ha considerat que "l'escola és l'espai més important per detectar aquest tipus de problemes" i que s'han d'assolir, de cada vegada, "més funcions que li sobrepassen l'àmbit tradicional".

En la línia de la prevenció, la Conselleria ha posat en valor l'increment del nombre de programes per millorar la convivència als centres. El 78% ja té programes basats en metodologies avançades (suposa un increment del 58%), mentre que el 60% treballa tècniques de cohesió de grups. Per programes específics, destaca que un 41% dels centres treballi pel foment de la igualtat de gènere (un 63% més que el curs anterior). Les hores d'assessorament i actuacions en formació també han crescut.

EDICIÓ PAPER 15/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF